Fortsatt hög IP-aktivitet

Pressmeddelande   •   Jan 24, 2014 17:51 CET

Under 2013 registrerade svenska företag 11 882 internationella patentskydd, en ökning med drygt 230 sedan året innan. Däremot minskade registreringarna i Sverige från året innan med drygt 500 till 10 765, varav 1 110 från svenska företag.

Svenska företags immaterialrättsaktivitet mätt i antal sökta patent- och varumärkesskydd i Sverige är oförändrad i december månad. Siffrorna för designskydd, ett IP-område som ökat kraftigt under andra halvåret 2013, saknas denna månad.

En gång i månaden sammanställer Sveriges Patentbyråers förening (Sepaf) exklusiv statistik företags ansökningar av skydd för patent, varumärke och design. Siffrorna visar hur aktiva svenska företag är med att söka skydd i Sverige och internationellt och hur stor immaterialrättsaktiviteten är totalt i Sverige.

Om Sepaf
Sveriges Patentbyråers förening, Sepaf, är en ideell organisation vars syfte är att främja patentbyråverksamhet i Sverige. Föreningens medlemmar är patentbyråer med hemvist i Sverige och som är verksamma inom immaterialrättens område.

Kommentarer (0)