Patentansökningar ökar kraftigt

Sepafs innovationsindex för mars 2015 visar en kraftig ökning av antalet sökta patent i Sverige. Totalt söktes 120 patent under mars varav 81 av svenska företag. Det är den högsta siffran sedan 5 år tillbaka. Även europeiska patent validerade i Sverige ligger på en rekordhög nivå, totalt 1040 varav 60 från svenska företag.

Ansökningar av varumärkesskydd fortsätter också öka bland de svenska företagen. Index för varumärken är 185, den högsta siffra sedan mätningen startade 2008.

Antalet designansökningar minskar efter en kraftig uppgång under 2012 och 2014. Index är nu tillbaka på 100.

Varje månad sammanställer Sveriges Patentbyråers förening (Sepaf) statistik över företags ansökningar av skydd för patent, varumärke och design. Siffrorna visar hur aktiva svenska företag är med att söka skydd i Sverige och internationellt. Statistiken visar även hur stor immaterialrättsaktiviteten i Sverige är totalt, både från svenska och utländska företag.

Underlaget är tillgängligt på www.sepaf.se eller genom presskontakt nedan.

Mats Lundberg, talesperson för Sepaf, Groth & Co.
0708-33 93 13, mats.lundberg@groth.eu

Kristina Walls, ordförande för Sepaf, Awapatent AB
0733 68 79 02, kristina.walls@awapatent.com

Om Sepaf Innovation Index, SII

Sepafs innovationsindex ger en helhetsbild som inte finns tillgänglig någon annanstans. Svenska företag arbetar i allt högre grad med immaterialrätt internationellt, därför är de internationella siffrorna mer relevanta om informationen ska spegla faktiska skeenden i svenskt näringsliv. Tanken med index är att vara till hjälp för beslutsfattare och analytiker att snabbt kunna identifiera och förstå trender.

SII visar index för de senaste tolv månaderna och 3 mån visar index för de senaste tre månaderna och jämför med samma period från föregående år. Trend förtydligar tendensen för senaste tre månaderna.

SI Index: Sepaf Innovation Index mäter rullande 12 månader och har 2007 som basår.

3 mån: Jämför antal ansökningar de tre senaste månaderna med motsvarande period föregående år.

Trend: Tendensen för de senaste tre månadernas ansökningar jämfört med motsvarande period föregående år.

Patent:Mäter de ansökningar som lämnats under Patent Cooperation Treaty (PCT) inom WIPO, respektive ansökningar direkt till EP, US och SE. Varumärke:Ansökningar om varumärkesskydd, Community Trademark, som lämnats till Office for Harmonization in the Internal Market (OHIM) inom EU. Design:Ansökningar om designregistrering, Registered Community Design, som lämnats till Office for Harmonization in the Internal Market (OHIM) inom EU.

World Intellectual Property Organization (WIPO) är ett samarbetsorgan inom FN för de flesta av världens patentverk och handlägger bland annat Patent Cooperation Treaty (PCT), en internationell samarbetskonvention med mer än 100 anslutna länder. WIPO arbetar för att harmonisera immaterialrättspraxis i hela världen och därmed effektivisera handläggningen av ansökningsärenden.

Inom Europa har patentansökningsförfarandet harmonierats med hjälp av European Patent Convention (EPC). 32 länder är anslutna till EPC och Sverige har varit med sedan 1978.

• Juridik

Om Sepaf
Sveriges Patentbyråers förening, Sepaf, är en ideell organisation vars syfte är att främja patentbyråverksamhet i Sverige. Föreningens medlemmar är patentbyråer med hemvist i Sverige och som är verksamma inom immaterialrättens område.

Joni Sayeler

Presskontakt statistikansvarig 08-50102602