50 framtidsbolag - här är finalisterna i Serendipity Challenge 2018

Pressmeddelande   •   Jun 14, 2018 14:05 CEST

Tävlingen arrangeras för femte året i rad och riktar sig till entreprenörsledda bolag som bygger på en unik innovation eller affärsidé med potential att kommersialiseras på den globala marknaden. Bolagen har utvärderats av en expertjury där stort fokus har lagts på skalbarhet och att det finns väldefinierade tillväxtmöjligheter.

• -”Vi har sett en konstant ökning i antal anmälda bolag varje år och årets finalfält är det bredaste hittills. Många av företagen har redan hunnit få fäste internationellt och har potential eller är på god väg att revolutionera sina respektive industrier”,säger Omid Ekhlasi, grundare och tävlingschef för Serendipity Challenge.

Nytt för i år är att Serendipity Challenge, under finaldagarna i Almedalen, bygger en 450 kvadratmeter stor Techarena med bland annat två scener, techutställning och mötesytor. Dessutom utökas programmet till tre dagar där onsdagen helt ägnas temat hållbarhet. Ambitionen är att fortsätta vara en av Almedalens viktigaste arenor för entreprenörskap och innovation där entreprenörer, industri, investerare och politiker kan utbyta erfarenheter, skapa samarbeten, göra affärer och bygga nätverk.

• -”Under finaldagarna kommer vi att få se unika och banbrytande produkter och tjänster som skapar nya värden och kundbeteenden. Entreprenörerna har tagit en allt offensivare position som opinionsbildare och axlar en viktig roll i att vara med och skapa vårt framtida samhälle. Förra året var ett kvitto på att Serendipity Challenge Techarena har blivit en naturlig plats för de etablerade aktörerna inom privat samt offentlig sektor och de unga framtidsbolagen att mötas på.”,säger Omid Ekhlasi.

TävlingenAv de 50 bolag som tagit sig till finaldagarna kommer 24 pitcha på plats inför finaljuryn. De 7 bästa går vidare och får chans att pitcha sin affärsidé publikt på stora scenen på Techarenan och göra upp om titlarna ”Årets startupbolag” och ”Årets tillväxtbolag”. Vinnarna i respektive kategori får ett tillväxtpaket till ett värde av 200 000 kronor och en plats i vinnardelegationen resa som förra året gick till New York och Silicon Valley.

Techarena med bolagsutställningAlla 50 bolag kommer att finnas representerade på plats och vara en del av Techarenan mitt i centrala Visby, där Almedalsbesökarna kommer att kunna klämma och känna på framtidens teknologier liksom att vara med och rösta fram en vinnare av ”Publikens pris”.

Årets lista med framtidsbolag

*De 24 bolag som gör upp om titlarna årets startupbolag och årets tillväxtbolag är markerade med en pokal.

Bilder fria för publicering

http://bit.ly/2JNTUyj Fotograf: Tommy Fondelius

Om Serendipity Challenge

Serendipty Challenge startade för fem år sedan med målet att lyfta entreprenörskap och innovation samt inspirera fler till att vilja vara med och bidra till framväxten av nya bolag med global potential. Genom åren har Serendipity Challenge, utöver tävlingen, utvecklats till en plattform och arena för entreprenörer, industri, investerare, politiker och opinionsbildare att mötas, skapa samarbeten, göra affärer och bygga nätverk. Ambitionen är att fortsätta bygga plattformen med fokus på att skapa värde för nordiska startup- och tillväxtbolag som förändrar, förbättrar och utvecklar sina respektive industrier på global nivå.

Kommentarer (0)