Cellink och Min Doktor vinnare i Sveriges största entreprenörstävling Serendipity Challenge under Almedalsveckan

Pressmeddelande   •   Jul 06, 2016 10:54 CEST

3D-bioprintingbolaget Cellink från Göteborg och den digitala vårdgivaren Min Doktor från Malmö blev vinnare i Sveriges största entreprenörstävling Serendipity Challenge 2016. Cellink vann kategorin Årets startupbolag och Min Doktor vann kategorin Årets tillväxtbolag. Vinnarna stod ut i ett starkt finalfält med bolag från hela Sverige och olika branscher som cleantech, biotech, medtech, fintech och edtech med flera.

– Jag tycker att vi hade den bästa uppställning av tävlingsbolag någonsin på plats under finaldagarna i Almedalen. I tuff konkurrens bland de närmare 300 anmälda bolagen utmärkte sig slutligen Cellink med sin revolutionerande biobläcksteknologi och Min Doktor genom sin snabba tillväxt och internationella etablering som digital vårdgivare. De är mycket värdiga vinnare, säger Saeid Esmaeilzadeh, serieentreprenör och juryordförande i Serendipity Challenge.

Juryns motivering löd:
Årets startupbolag − Cellink (Göteborg)
Cellink har trots att det är en startup en verifierad marknad och en stark försäljningsstart. Bolaget har skapat en revolutionerande teknologi som förändrar läkemedelsutvecklingen och möjliggör 3D-printade organ.

Årets tillväxtbolag − Min Doktor (Malmö)
Min Doktor verkar i en traditionell bransch med stora utmaningar och har genom sin teknik förbättrat mötet mellan användaren och leverantören. Man har på kort tid blivit en ledande aktör inom sitt område.

Förutom korandet av Årets startupbolag och Årets tillväxtbolag så delades industrins respektive publikens pris ut. CELLINK utsågs till vinnare i båda kategorierna och tog därmed hem 3 av 4 priser i Serendipity Challenge 2016.

Totalt 50 framtidsbolag från hela Sverige från olika branscher som medicinteknik, kidtech, bioteknik, cleantech, e-hälsa, robotik med flera har varit på plats i Almedalen för att visa upp sina innovativa produkter och tjänster. De två vinnarna får nu ett tillväxtpaket till ett värde av 200 000 kronor och en plats i vinnardelegationen till Silicon Valley.

För mer information om Cellink och Min Doktor se www.cellink.eu respektive www.mindoktor.se

Serendipity Challenge is an annual entrepreneurship competition and tech arena open to all Nordic startup and growth companies. The platform and community are fueling innovation and aims at acknowledge leading startup and growth companies as a significant and decisive force in how our future will look like.

Kommentarer (0)

Kommentera