MBL-förhandlingar om nedläggning av Lövholmen sågverk avslutade

Pressmeddelande   •   Apr 16, 2009 09:09 CEST

De lokala MBL-förhandlingarna mellan Setras företagsledning och fackförbunden kring nedläggningen av Lövholmen sågverk i Piteå avslutades igår eftermiddag i oenighet.

För att minska förlusterna vid företagets enheter i norr fattade Setra i november 2008 beslut om att minska produktionen av sågade trävaror genom att lägga ner ett av sågverken i regionen, antingen Lövholmen sågverk i Piteå eller Malå sågverk. Efter fördjupad utredning kring de två alternativen fattade Setras styrelse i februari 2009 beslutet att slutföra förhandlingarna med inriktning att stänga Lövholmen sågverk.

Som en del av MBL-processen har en löntagarkonsultutredning gjorts. Rapporten har nyligen presenterats för fackförbunden och företaget.

- Löntagarkonsultens rapport överensstämmer i stort med företagets analys av situationen, men slutsatserna skiljer sig åt, säger Kent Torwald, vd och koncernchef i Setra. Löntagarkonsulten ser hellre att samtliga sågverk i norr behålls, men att verksamheten körs på färre skift. Våra beräkningar visar dock entydigt att den lösningen ger väsentligt sämre konkurrensförmåga än att producera med full kapacitet på de kvarvarande enheterna.

Eftersom förhandlingarna avslutades i oenighet avvaktar Setra nu fackförbundens besked om de avser att gå vidare till central förhandling innan avvecklingsprocessen av sågverket påbörjas. Sågningen planeras att upphöra vid halvårsskiftet.

Setra Lövholmen har cirka 60 anställda.

Kent Torwald, vd och koncernchef, 070-636 74 03
Mikael Eliasson, utvecklingsdirektör, 070-564 82 01

Setra, Sveriges största träindustriföretag, erbjuder träbaserade produkter och lösningar till bygghandel och industriella kunder. Koncernen har cirka 1 400 anställda och omsätter omkring 5 miljarder kronor - varav ungefär 55 procent avser export till Europa, Nordafrika, Mellanöstern samt Japan.

Setra har ca 2 400 aktieägare varav de största är Sveaskog AB (50%), Skogsägarna Mellanskog ekonomisk förening (26%) och LRF, Lantbrukarnas Ekonomi AB (22%). Övriga aktieägare har tillsammans ca 2 procent av aktierna. Läs gärna mer på www.setragroup.se