Miljö och förarkomfort i fokus när Setra och Kalmar utvecklar mångsidiga sågverkstruckar

Pressmeddelande   •   Feb 06, 2007 08:42 CET

Setra Group, Sveriges största träindustriföretag, tar ett samlat grepp om truckhanteringen och tecknar ett flerårigt rentalavtal på 31 Kalmar gaffeltruckar, med 15 tons lyftkapacitet. Fokus i upphandlingen har varit yttre miljö, förarkomfort och säkerhet.

– I Setra är arbetsmiljöfrågorna ett prioriterat område. En bra arbetsmiljö bidrar till att vi kan attrahera duktiga medarbetare till träindustrin, säger Kent Torwald, vd och koncernchef i Setra Group.

Truckförare och platschefer på Setras 12 sågverk startade 2005, på uppdrag av koncernledningen, ett genomgripande arbete för att gemensamt hitta den perfekta ”Setratrucken”.

– Vi skapade en tydlig kravspecifikation för våra nya sågverkstruckar. Tidigt visade det sig att Kalmar kunde svara upp mot våra önskemål, säger Jerker Nyström, produktionsdirektör i Setra Group. Det blev inledningen till ett gemensamt utvecklingsarbete, som nu resulterat i ett flerårigt rentalavtal.

Maskinerna har omfattande tilläggsutrustning och förarnas önskemål har varit vägledande för bl a utformning och placering av utrustningen. Halkskydd på skärmarna, specialkonstruerat halkskydd på nedersta fotsteget samt flera åtgärder för att sänka ljudnivån, är exempel på tillval.

Förarmiljön är en viktig faktor, både för effektivitet och ur arbetsmiljö- och säkerhetssynpunkt. Justerbara armstöd, styrning med miniratt men också en specialkonstruerad hydraulisk joystick för olika funktioner är några exempel på åtgärder som minskar belastningen på föraren. Solskyddsgardiner och förhöjt tak minskar risken för bländning. Tillsammans med utmärkta siktförhållanden bidrar det till hög säkerhet.

För att minska energiförbrukningen och därmed också mildra miljöbelastningen, ingår en utbildning i ecodriving för alla förare i kontraktet mellan Setra och Kalmar. I truckarna visas den aktuella bränsleförbrukningen per timma på en display. Dessutom är alla truckarna utrustade med automatstopp och med en rastvärmare som startar med automatik.

För mer information, kontakta gärna:
Kent Torwald, VD och koncernchef Setra Group, Telefon 08-705 03 13, Mobil 070-636 74 03
Jerker Nyström, produktionsdirektör Setra Group, Telefon 08-703 03 70, Mobil 070-330 09 43
Jan Ohlsson, VD Kalmar Sverige Försäljning, Telefon 08-445 38 00 Mobil 070-670 83 87

Setra, Sveriges största träindustriföretag, erbjuder träbaserade produkter och lösningar till bygghandel och industriella kunder. Koncernen har 1400 anställda och omsätter ca 6 miljarder kronor - varav ungefär 55 procent avser export till främst Storbritannien, Danmark, Tyskland, Spanien, Norge och Japan.

Setra driver 19 produktionsenheter i Sverige för tillverkning av bland annat sågade trävaror, panel, list, golv och limträ. Setras industriella byggsystem heter Trälyftet.

Setra har ca 2400 aktieägare varav de största är Sveaskog AB (50%), Skogsägarna Mellanskog ekonomisk förening (26%) och LRF, Lantbrukarnas Ekonomi AB (23%). Övriga aktieägare har tillsammans ca 1 procent av aktierna. Läs gärna mer på www.setragroup.se