Setra investerar 220 Mkr för ökad förädling

Pressmeddelande   •   Aug 28, 2007 08:44 CEST

Setra, Sveriges största träindustriföretag, har beslutat att investera cirka 220 Mkr i Hasselfors sågverk i Laxå kommun. Investeringsprogrammet omfattar huvudsakligen ett nytt integrerat hyvleri, men även en modernisering av befintlig såglinje.

– Investeringen kommer att säkerställa vår långsiktiga konkurrenskraft för förädlade granprodukter, säger Kent Torwald, VD och koncernchef i Setra. Med ett bredare utbud av hyvlade trävaror stärker vi vår marknadsposition hos de växande bygghandelskunderna i Skandinavien och på våra viktiga exportmarknader, främst Storbritannien.

– Tillsammans med de investeringar vi nyligen gjort i Heby sågverk och Långshyttans limträfabrik får Setra ett kluster av moderna och effektiva förädlingsanläggningar för granprodukter i Mellansverige, säger Kent Torwald.

Investeringen innebär att 100 procent av den sågade volymen i Hasselfors kommer att vidareförädlas och att den totala andelen förädlade produkter för koncernen ökar med mer än 10 procentenheter.

Hasselfors sågverk ligger i Laxå kommun och har cirka 110 anställda. Hasselfors sågverk är Setras största och den årliga produktionen uppgår till drygt 300 000 kubikmeter sågade trävaror.

För ytterligare information, kontakta gärna

Kent Torwald, VD och koncernchef, telefon 08-703 03 13, mobil 070-636 74 03
Mats Hagström, platschef Hasselfors, telefon 0585-485 06, mobil 070-567 54 41

Setra, Sveriges största träindustriföretag, erbjuder träbaserade produkter och lösningar till bygghandel och industriella kunder. Koncernen har 1400 anställda och omsätter ca 6 miljarder kronor - varav ungefär 55 procent avser export till främst Storbritannien, Danmark, Tyskland, Spanien, Norge och Japan.

Setra bedriver produktion på 16 platser i Sverige för tillverkning av bland annat sågade trävaror, panel, list, golv och limträ. Setras industriella byggsystem heter Trälyftet.