Setra Plusshus blir helägt dotterbolag

Pressmeddelande   •   Dec 01, 2009 10:18 CET

Setra samlar sitt erbjudande inom träbyggande och förvärvar ytterligare 49 procent av aktierna i Setra Plusshus, som därmed blir ett helägt dotterbolag.

Setra äger sedan tidigare 51 procent av aktierna i företaget Setra Plusshus. Den 1 december förvärvar Setra ytterligare 49 procent och Setra Plusshus blir därmed ett helägt dotterbolag.

– Förvärvet är en naturlig fortsättning på ett långt samarbete och ligger i linje med Setras ambition att ta en tydlig position på marknaden för träbyggande, säger Börje Bengtsson, vd och koncernchef i Setra.

– Vi samlar nu vårt erbjudande inom byggnation i Setra Plusshus. Företaget kommer att förstärkas med en ny vd som tillsammans med den nuvarande ledningen ska fortsätta att utveckla affärerna på ett offensivt sätt, säger Börje Bengtsson.

Setra Plusshus levererar kundanpassade och kostnadseffektiva bostäder och lokaler i trä med hög fabriceringsgrad. Kunderna är främst kommersiella byggherrar och entreprenörer i Sverige och Norge.

Setra Plusshus har egen tillverkning vid två husfabriker. I Arvidsjaur är tillverkningen baserad på s.k. planelement i form av ytter- och innerväggar, bjälklag och takkassetter som reses till färdiga hus på byggplatsen. I Kristinehamn tillverkas kompletta volymer, där golv och väggbeklädnad, el- och VVS-installationer samt köksinredning är på plats vid leverans. Kapacitet för att kunna utföra montage finns genom det helägda dotterbolaget Bra Bygg AB.

– Förvärvet ger Setra Plusshus en tydligare och stärkt roll i arbetet med att utveckla träbyggandet, säger Ulf Haglind, vd på Setra Plusshus. I det alltmer industrialiserade byggandet har träbaserade system och lösningar en god chans att ta marknadsandelar.

Setra Plusshus ansvarar även för marknadsföring och produktion av Trälyftet, Setras industriella byggsystem. Ett nära samarbete vad gäller komponenter i limträ finns med Setra Långshyttan.

För ytterligare information, kontakta gärna
Ulf Haglind, vd Setra Plusshus, telefon 0910-71 44 36, mobil 070-620 32 04
Mikael Eliasson, utvecklingsdirektör Setra, telefon 08-705 03 11, mobil 070-564 82 01

Setra, Sveriges största träindustriföretag, erbjuder träbaserade produkter och lösningar till bygghandel och industriella kunder. Koncernen har cirka 1 200 anställda och omsatte 2008 knappt 5 miljarder kronor, varav 55 procent avsåg export till Europa, Nordafrika, Mellanöstern samt Japan.

Setra har ca 2 200 aktieägare varav de största är Sveaskog (50%), Mellanskog (27%) och LRF (22%). Övriga aktieägare har tillsammans ca 1 procent av aktierna. Läs gärna mer på www.setragroup.com