Setra säljer Ceos Industriprodukter

Pressmeddelande   •   Nov 08, 2006 11:32 CET

Setra, Sveriges största träindustriföretag, säljer Ceos Industriprodukter AB. Verksamheten inom Ceos Industriprodukter omfattar försäljning av skivmaterial och massivträ till den svenska möbel- och snickeriindustrin. Omsättningen i den avyttrade verksamheten uppgår till ca 270 miljoner kronor.

Köpare är norska Fritzøe Engros A/S, ledande importör och distributör av träbaserade skivor och ädelträ på den norska marknaden. Övertagandet träder ikraft per den 1 december.

– Vår strategiska inriktning är att fokusera verksamheten på sågade och vidareförädlade trävaror, säger Kent Torwald, vd och koncernchef i Setra. Försäljningen av specialverksamheten Ceos Industriprodukter är ett naturligt steg i denna riktning.

– Genom förvärvet av Ceos Industriprodukter skapar vi tillsammans med vår norska verksamhet en stark plattform för fortsatt tillväxt i ett nordiskt perspektiv, säger Oddbjørn Hagen, adm dir i Fritzøe Engros.

Ceos Industriprodukter har idag verksamheter på tre orter: Forserum, Skellefteå och Norrköping.

Totalt berörs cirka 35 anställda av övergången till ny ägare.

För mer information, kontakta gärna:

Kent Torwald, vd och koncernchef, Setra Group, +46-8-705 03 13 eller +46-70-636 74 03

Oddbjørn Hagen, adm dir, Fritzøe Engros AS, +47-90 05 34 68

www.setragroup.se

Setra, Sveriges största träindustriföretag, säljer träbaserade produkter och lösningar till bygghandel och industriella kunder. Koncernen har 1400 anställda och omsätter ca 5,5 miljarder kronor, varav ungefär 55 procent avser export till främst Storbritannien, Danmark, Tyskland, Spanien, Norge och Japan.

Setra driver tolv sågverk, med en produktion om ca 2,3 miljoner kubikmeter sågade trävaror per år, och fem vidareförädlingsenheter för tillverkning av bland annat panel, lister, golv och limträbalkar.

Setra har ca 2400 aktieägare varav de största är Sveaskog AB (50%), Skogsägarna Mellanskog ekonomisk förening (26%) och LRF, Lantbrukarnas Ekonomi AB (23%). Övriga aktieägare har tillsammans ca 1 procent av aktierna. Läs gärna mer på www.setragroup.se