Granatäppelsirap - syrlig sirap

Granatäppelsirap - syrlig sirap

Granatäppelsirap är trots namnet inte alls en söt sirap utan påminner mer om en Crema di Balsamico - en trögflytande balsamvinäger. Granatäppelsirapen görs på granatäppeljuice som sakta reduceras tills den blir trögflytande, mycket aromatisk och syrlig med en lätt beska.

Granatäppelsirap används som smaksättare i röror som hommos och baba ghannouge men det är också gott att ringla lite sirap direkt på sallader eller fisk- och kötträtter. En mycket god salladsdressing görs på granatäppelsirap blandad med ett par matskedar olivolja. Dressingen får en rundare smak än dressingar med vinäger samtidigt som syran i granatäppelsirapen lyfter salladen.

I kötträtter passar granatäppelsirapen också bra och en sås på skyn tillsammans med en skvätt granatäppelsirap smakar extra bra. Prova gärna att byta ut citronen mot granatäppelsirap nästa gång du gör en hommos tahina eller baba ghannouge!

Granatäppelsirap finns i välsorterade livsmedelsbutiker.