Skip to main content

SF Bio byter namn till Filmstaden!

Pressmeddelande   •   Nov 30, 2017 13:00 CET

Under nästa år kommer vi att byta namn på företaget – från SF Bio AB till Filmstaden AB. Likaså kommer SF-loggan att successivt bytas ut mot den nya Filmstaden-loggan. Bytet av skyltar börjar med invigningen av den nya Filmstaden i Helsingborg hösten 2018.

I närmare hundra år har den välkända SF-ringen symboliserat både filmproduktion och biografverksamhet. Fram till 1998 var det också ett och samma bolag – Svensk Filmindustri (SF) – men efter detta år är SF Bio och SF två helt skilda verksamheter. SF Bio är från och med i år helägda av Odeon Cinemas Group, som ingår det amerikanska biografföretaget AMC. Svensk Filmindustri (SF) heter numera SF Studios och ägs fortfarande av Bonnier AB.

- Historien som ett SF-företag är vi stolta över, och nu går vi in i en ny era säger Marcus Lorendal, VD på SF Bio. I alla våra städer verkar vi redan i dag under biografnamnet Filmstaden och i några städer finns också några biografer med eget namn, t ex Rigoletto, Royal etc. som vi kommer att behålla. Bytet av namn kommer därför att ske väldigt odramatiskt då våra kunder och samarbetspartners redan är väl bekanta med våra biografnamn.

- Nu är det dags att lyfta fram varumärket Filmstaden – symboliserat av ett ”F” - i stället för ”SF”. Vi förtydligar därmed att vi går in i nästa hundra år med ett redan känt namn på företaget och med en ny logotype. Vi fortsätter att arbeta för att erbjuda våra kunder den absolut bästa biografupplevelsen genom att renovera och förbättra våra nuvarande biografer men även genom nybyggnationer, fortsätter Marcus Lorendal.

Startskottet för byte av logotyper, skyltar etc kommer att ske i samband med invigningen av Filmstaden Helsingborg hösten 2018 och sedan successivt fortsätta under jubileumsåret 2019 för att möta framtiden under varumärket Filmstaden.

För ytterligare information, vänligen kontakta SF Bios Informationschef Thomas Runfors på telefon 08-680 36 83 eller via mail thomas.runfors@sfbio.se

SF Bio AB

SF Bio AB är en av Sveriges ledande leverantörer av kultur och nöje med ca 12 miljoner biobesök per år. Vi driver 38 biografer med totalt 264 salonger och drygt 34 000 fåtöljer. Vi finns på 22 orter och hos oss arbetar 1 200 personer.

Vi ingår i Odeon Cinemas Group som ägs av världens största biografkedja AMC.

Ytterligare information fås av SF Bios informationschef Thomas Runfors på telefon 08-680 35 00 eller via mail thomas.runfors@sfbio.se

Kommentarer (19)

    Vilket bottennapp för varumärket. Horribel logotyp. Känns inte som filmmagi någonstans, snarare som ett stelt lokaltrafikbolag.

    - Markus - 2017-11-30 14:04 CET

    F inringad i en cirkel. Färgad röd... precis som en stämpel för "Underkänd" alt "Failed"... lyckat...

    - Johan Malmsten - 2017-12-02 15:48 CET

    "Varför??", undrar jag. Om de nu ska byta logotyp helt och hållet för att därmed behålla den nya fram till nästa århundrade så kan de väl ändå se till att den nya loggan är skapad och designad med finess, fantasi och kreativitet (precis som den klassiska SF-loggan). Denna kommande smörja ser mer ut som om någon niondeklasssare skulle ha kunnat designa samman vid första försöket att göra en fanmade logotyp. Det är så att till och med jag hade kunnat göra en bättre ny symbol än denna. Jag skulle inte ens ha något emot om de helt enkelt bara bytte plats på F:et och S:et i den gamla loggan (och att det då skulle stå "Filmstaden" under den).

    - Adam Cederblad - 2018-03-24 01:01 CET

    Nej, nej, nej. Hur kan man ha så obefintlig känsla för estetik, och för värdet av en älskad och klassisk logotyp?
    Skulle tex. Mercedes byta logga bara för att det skett förändringar i organisationen som ingen bryr sig om?
    SF bagatelliserar denna förändring men jag tror att den är början på slutet. Om SF inte förstår betydelsen av den känsla deras varumärke har inneburit för generationer av svenskar - vad förstår de då?

    - Thomas - 2018-04-09 13:58 CEST

    Håller med!
    Om det inte finns några rättsliga -och/eller andra viktiga anledningar till att byta namn/logga och vinjett, tycker jag att ni ska behålla det gamla.

    - Daniel - 2018-09-17 15:23 CEST

    Snälla, snälla byt inte! Den nya loggan är helt utan finess och stil. Vad gör ni? F i detta fall står för fail. Den gamla SF-loggan är riktigt fin, finns ingen anledning att byta.

    - Sofie - 2018-10-28 15:03 CET

    De sämsta mina ögon har skådat under mina år! Ser förjävligt ut!

    Tummen ner ner ner ner

    - Albin - 2018-10-28 19:11 CET

    Märkligt att ingen av er inser att de är uppköpta av kineser. Men ni är alla i ankdammen Sverige: naiva.

    - Lennart - 2018-10-28 20:43 CET

    Neeeeeeeeeeeeeeeeejjjjjjjjjj!!!!!!!!!!!!!!!
    Vad har ni gjort. Ni kan väl inte byta ut den gamla fina SF loggan mot det där asfula skräpet!!!!!!!!!!!
    Så gör man bara inte. Då vill ju ingen gå på bio någonsin mer.. :-(

    - Fredrik - 2018-10-28 21:14 CET

    Lennart: Och vad är din poäng? Att kineser har dålig smak, eller att det är okej att göra den grafiska profilen ful när man blir uppköpt? Ägarskapet är en totalt irrelevant aspekt i det hela.

    - Markus - 2018-10-28 21:32 CET

    Grå, grågrå, grå.... likgiltig och monotont, ingen flärd... känns som hämtat från en gammal Konsumreklam.. Livlöst, känslokallt och grått!
    En symbol för " the f-word" .....

    - Stefan - 2018-10-29 00:15 CET

    Så så så sorgligt!!! Det finns så många andra sätt man kan förnya sig på och samtidigt behålla sin historia. Jag hoppas ni kan tänka om.

    - Sixten - 2018-10-29 09:33 CET

    Håller med alla de andra talarna, de var den fulaste logotyp jag sett på länge
    Visst ska man vara modern men vissa saker ska man bara inte röra vid. Det är bland annat denna skylt

    - L8 Björk - 2018-10-29 11:30 CET

    Byt genast tillbaka logga!

    - David Fareby - 2018-10-29 20:00 CET

    Herregud vaad fuult!!

    - Björn - 2018-10-29 20:26 CET

    Man skulle kunna tro att det är 1 april! Inte klokt att ni kan byta ut den vackra klassiska loggan mot en totalt stillös, ful och tråkig...

    - Ylva - 2018-10-29 21:25 CET

    Gör om Gör rätt
    använd hjärnan, vad är det för knäppt beslut, känslan är ju att man kan sluta gå på bio efter byta SF loggan till något en 3 åring kan rita och låten knäppt

    - Joakim - 2018-10-30 02:31 CET

    Det här är en katastrof! Det handlar inte bara om en företagslogga som man ser i annonser och på produkter typ dammsugare, utan om något i flammande neon som tillhör stadsbilden på många orter. Just biografbranschen har utmärkt sig genom att låta arvet från neonskyltarnas storhetstid vid mitten av 1900-talet leva vidare. Tydligen är det slut med detta nu. Ta nu ert förnuft tillfånga och låt den gamla loggan (och musikjingeln) vara kvar!!!

    - Per Sjöblom - 2018-10-30 12:32 CET

    Märkligt,
    Att byta ut ett starkt varumärke på detta sätt torde vara ett av av det mest obegåvade exemplen på dålig marknadsföring någonsin.
    Gör om och gör rätt!

    - Håkan Engström - 2018-10-31 19:58 CET