SF Bio byter namn till Filmstaden!

Pressmeddelande   •   Nov 30, 2017 13:00 CET

Under nästa år kommer vi att byta namn på företaget – från SF Bio AB till Filmstaden AB. Likaså kommer SF-loggan att successivt bytas ut mot den nya Filmstaden-loggan. Bytet av skyltar börjar med invigningen av den nya Filmstaden i Helsingborg hösten 2018.

I närmare hundra år har den välkända SF-ringen symboliserat både filmproduktion och biografverksamhet. Fram till 1998 var det också ett och samma bolag – Svensk Filmindustri (SF) – men efter detta år är SF Bio och SF två helt skilda verksamheter. SF Bio är från och med i år helägda av Odeon Cinemas Group, som ingår det amerikanska biografföretaget AMC. Svensk Filmindustri (SF) heter numera SF Studios och ägs fortfarande av Bonnier AB.

- Historien som ett SF-företag är vi stolta över, och nu går vi in i en ny era säger Marcus Lorendal, VD på SF Bio. I alla våra städer verkar vi redan i dag under biografnamnet Filmstaden och i några städer finns också några biografer med eget namn, t ex Rigoletto, Royal etc. som vi kommer att behålla. Bytet av namn kommer därför att ske väldigt odramatiskt då våra kunder och samarbetspartners redan är väl bekanta med våra biografnamn.

- Nu är det dags att lyfta fram varumärket Filmstaden – symboliserat av ett ”F” - i stället för ”SF”. Vi förtydligar därmed att vi går in i nästa hundra år med ett redan känt namn på företaget och med en ny logotype. Vi fortsätter att arbeta för att erbjuda våra kunder den absolut bästa biografupplevelsen genom att renovera och förbättra våra nuvarande biografer men även genom nybyggnationer, fortsätter Marcus Lorendal.

Startskottet för byte av logotyper, skyltar etc kommer att ske i samband med invigningen av Filmstaden Helsingborg hösten 2018 och sedan successivt fortsätta under jubileumsåret 2019 för att möta framtiden under varumärket Filmstaden.

För ytterligare information, vänligen kontakta SF Bios Informationschef Thomas Runfors på telefon 08-680 36 83 eller via mail thomas.runfors@sfbio.se

SF Bio AB

SF Bio AB är en av Sveriges ledande leverantörer av kultur och nöje med ca 12 miljoner biobesök per år. Vi driver 38 biografer med totalt 264 salonger och drygt 34 000 fåtöljer. Vi finns på 22 orter och hos oss arbetar 1 200 personer.

Vi ingår i Odeon Cinemas Group som ägs av världens största biografkedja AMC.

Ytterligare information fås av SF Bios informationschef Thomas Runfors på telefon 08-680 35 00 eller via mail thomas.runfors@sfbio.se

Kommentarer (4)

Vilket bottennapp för varumärket. Horribel logotyp. Känns inte som filmmagi någonstans, snarare som ett stelt lokaltrafikbolag.

- Markus - 2017-11-30 14:04 CET

F inringad i en cirkel. Färgad röd... precis som en stämpel för "Underkänd" alt "Failed"... lyckat...

- Johan Malmsten - 2017-12-02 15:48 CET

"Varför??", undrar jag. Om de nu ska byta logotyp helt och hållet för att därmed behålla den nya fram till nästa århundrade så kan de väl ändå se till att den nya loggan är skapad och designad med finess, fantasi och kreativitet (precis som den klassiska SF-loggan). Denna kommande smörja ser mer ut som om någon niondeklasssare skulle ha kunnat designa samman vid första försöket att göra en fanmade logotyp. Det är så att till och med jag hade kunnat göra en bättre ny symbol än denna. Jag skulle inte ens ha något emot om de helt enkelt bara bytte plats på F:et och S:et i den gamla loggan (och att det då skulle stå "Filmstaden" under den).

- Adam Cederblad - 2018-03-24 01:01 CET

Nej, nej, nej. Hur kan man ha så obefintlig känsla för estetik, och för värdet av en älskad och klassisk logotyp?
    Skulle tex. Mercedes byta logga bara för att det skett förändringar i organisationen som ingen bryr sig om?
    SF bagatelliserar denna förändring men jag tror att den är början på slutet. Om SF inte förstår betydelsen av den känsla deras varumärke har inneburit för generationer av svenskar - vad förstår de då?

- Thomas - 2018-04-09 13:58 CEST