Succé för SF Bio i mobilen

Pressmeddelande   •   Okt 29, 2012 16:33 CET

SF Bio lanserade en uppdaterad iPhone app och en ny Android app för ca ett år sedan. Nu har 1 000 000 nedladdningar gjorts. Apparna hade förra veckan 300 000 unika besökare och låg på tredje plats på KIA-index, listan över de mest använda applikationerna i Sverige.

Januari-september i år har trafiken och försäljningen fyrdubblats jämfört med samma period förra året.

- Mobilanvändandet har verkligen tagit fart i år. Vi märker att mobil e-handel har kraftig tillväxt och vi har nära 10 % av den totala försäljningen i mobilen, säger Christoffer Cederschiöld, affärsområdeschef Nya Medier.

De som använder apparna har även högre aktivitet. 10 sidvisningar per besök jämfört med 5 på webben.

En populär funktion är kampanjerbjudanden som skickas ut via push-meddelanden. Via dessa meddelanden nås de som laddat ned appen inom några sekunder med ett meddelande att det finns ett nytt kampanjerbjudande.

- Detta har tagits emot mycket bra av våra kunder. På  vissa filmer har vi haft nära 20 % av besökarna som använt erbjudandet, säger Christoffer Cederschiöld”

Även den mobila annonsförsäljningen har ökat.

- Med vår kraftiga mobila räckvidd och efterfrågade annonsformat så ser vi en stor ökning av annonsköp under 2012, säger Jenny Rahm, Digital försäljningschef, SF Media.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Christoffer Cederschiöld, affärsområdeschef Nya medier SF Bio, tel 08-680 35 49

Thomas Runfors, Informationschef SF Bio, tel 08- 680 36 83

SF Bio AB

SF Bio är Nordens ledande biografföretag och ingår i Bonnier AB. SF Bio driver biografer på 22 orter i Sverige och på 8 orter i Norge med sammanlagt 38 000 fåtöljer i 294 salonger.  På SF Bio i Sverige görs närmare 11 miljoner biobesök per år och vi sysselsätter ca 1 200 personer. Omsättningen på årsbasis är 1 400 MSEK.  Sedan 1980 har SF Bio i Sverige byggt 29 nya biografer med 243 salonger och 29 455 fåtöljer.

Ytterligare information fås av SF Bios informationschef thomas.runfors@sf.se eller telefon 08-680 35 00.

Kommentarer (0)