Nyårsdagen är svenskarnas stora filmtittardag

Pressmeddelande   •   Dec 30, 2013 10:00 CET

Nyårsafton är för många en kväll full av festligheter och det är tradition att stanna uppe till långt efter tolvslaget. För att återhämta sig när nyårsfirandet är över väljer många att spendera årets första dag i soffan. Kanske är det därför hela fyra av tio svenskar tycker att nyårsdagen är årets bästa dag att se på film på. Det visar nämligen en undersökning som video on demand-tjänsten SF Anytime har genomfört.

När nyårsafton är över och nyårsdagen tagit vid unnar sig svenskarna gärna en lugn dag i soffan framför en film. Faktum är att så många som 38 procent tycker att första januari är den bästa dagen på hela året att se en film på, enligt en undersökning från video on demand-tjänsten SF Anytime.

Även om nyårsdagen är svenskarnas största filmtittardag så finns det andra storhelger under året som också passar bra för filmmys i soffan. Mer än var tredje svensk (34 procent) ser helst film på juldagen medan var femte (19 procent) tycker att långfredagen är ett passande tillfälle för filmtittande. På julafton belönar sig en av tio med att se en film när julklappsöppning och Kalle Anka är avklarat, och sju procent ser till att göra Halloween extra läskigt genom att sätta på en skräckis.

Men långt ifrån alla högtider passar för filmtittande. Midsommarafton är den dag på året då svenskarna absolut inte vill se på film (1 procent). Andra opassande filmtittardagar är första april, nationaldagen och fettisdagen (2 procent vardera).

– På jul och nyår är ofta hela familjen samlad och då är det extra mysigt att kura ihop sig i soffan framför en film. Under den här perioden släpps dessutom många storfilmer på video on demand, så det finns mycket bra att se om man vill återhämta sig efter festligheterna, säger Marta Jarzabek Hulthén, marknadschef på video on demand-tjänsten SF Anytime.

VOD-releaser att se på SF Anytime under årets stora filmtittardag

4 december ­­– The Heat

4 december ­­– Pacific Rim

4 december ­­– World War Z

11 december ­­– Maria Wern: Först när givaren är död

13 december – The Smurfs 2

17 december – Grown Ups 2 (exklusivt 2 veckor före DVD, Blu-ray och övriga VOD-tjänster)

18 december – Frances Ha

18 december – The Mortal Instruments: City of bones

23 december – Elysium

27 december – The Conjuring

För ytterligare information kontakta,

Hannes Rubaszkin, campaign manager SF Anytime
E-post: hannes@sfanytime.com Tel: 08-680 39 21

Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd under 2013 av undersökningsföretaget YouGov på uppdrag av SF Anytime. Antalet svarande är 1 019 personer och resultatet är riksrepresentativt och statistiskt säkerställt.

Vilka av följande dagar ser du helst på film?

Nyårsdagen

1 april

Midsommarafton

1 %