Pinsammast att se sexscen tillsammans med föräldrarna

Sexscener är relativt vanliga inslag i långfilmer, men vilket mottagande de får hos tittaren beror till stor del på filmsällskapet. Mest generade blir vi av att se en intim scen tillsammans med föräldrarna. Var fjärde svensk har nämligen känt sig obekväm när de tittat på film tillsammans med sina föräldrar och en oväntad sexuellt explicit scen dykt upp i filmen. Det visar en undersökning från video on demand-tjänsten SF Anytime.

SF Anytime har låtit 1000 svenskar svara på frågor om film och sina filmvanor, däribland om sambandet mellan sexscener och genans. Att en ovälkommen sexscen dykt upp i filmen och fått hela sällskapet att skruva på sig är något som många svenskar kan relatera till visar undersökningen.

Mer än var fjärde svensk, 26 procent, svarar att de någon gång känt sig obekväma under en sexscen då de tittat på film med sina föräldrar. Men de intima scenerna lämnar inte heller föräldrarna oberörda. 15 procent uppger att de har tyckt att det varit pinsamt när de tittat på film med sina barn och en sexscen dykt upp på tv-skärmen.

Undersökningen visar att det inte är lika känsligt med sexscener då man tittar på film med sina vänner eller sin partner. Det är även få som svarat att de blivit generade under en oväntad sexscen då de sett på film med sina kollegor eller, kanske något oväntat, på en dejt.

– Det kan vara värt att lägga lite tanke bakom hur väl filmen och filmsällskapet passar ihop. De som har en tendens att bli generade under intima filmscener och exempelvis ska se ”Eyes Wide Shut” bör välja filmsällskap med omsorg. ”Sleeping Beauty” är tvärtemot vad titeln antyder inte någon film om Törnrosa utan passar troligtvis bättre att se tillsammans med partnern – eller kanske till och med tillsammans med dejten, säger Marta Jarzabek Hulthén, marknadschef på SF Anytime.

Geografiskt sett är det stockholmarna som lättast blir generade enligt undersökningen. I Sveriges andra regioner svarar omkring 24 procent att de känt sig besvärade då de sett film med föräldrarna och en sexscen utspelats. Motsvarande siffra för Stockholm är 30 procent.

E-post: marta@sfanytime.com

Undersökningen är genomförd under 2013 av undersökningsföretaget YouGov på uppdrag av SF Anytime. Antalet svarande är 1 019 personer och resultatet är riksrepresentativt och statistiskt säkerställt.

Har du någon gång känt dig obekväm med ditt filmsällskap när det dykt upp en oväntad sexscen i filmen? (Flervalsfråga)

Ja, när jag sett på film med mina föräldrar

Ja, när jag sett på film med mina barn

Ja, när jag sett på film med mina syskon

Ja, med mina vänner

Ja, med min partner

Ja, med annan person

Ja, på dejten

Ja, med mina kollegor

Nej

Se bifogad PDF för mer information.

• sexscen
  • sexscener
  • pinsamt

SF Anytime är Nordens ledande Video-on-Demand-tjänst och ingår i Bonnierkoncernen. SF Anytime startades 2002 och är i dag verksamt i sju länder. SF Anytime är tillgängligt via operatörer som Telia, Com Hem, Bredbandsbolaget, Canal Digital och Boxer. Tjänsten fungerar på PC och Mac, i Smart TV-apparater från Samsung, Panasonic och LG samt på Samsungs surfplattor. SF Anytime har ett brett filmsortiment som innehåller allt från de senaste storfilmerna från Hollywood till smalare kvalitetsfilm och tv-serier. Läs mer på sfanytime.com