Svenska folket: Ingen jul utan Karl-Bertil Jonsson

Under julen är det inte bara klappar, gran och glögg som är viktiga komponenter för en lyckad högtid. Även en riktigt bra film hör julen till. När video on demand-tjänsten SF Anytime lät svenska folket svara på frågan om vilken julfilm de tycker allra bäst om hamnade Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton på första plats. Den klassiska julfilmen slog både den svenska komedin Tomten är far till alla barnen och den engelska romantiken i form av Love Actually.

Svenska folket är traditionsbundna i sitt filmtittande – i alla fall när julen står på glänt. Klassiker som Trolltyg i tomteskogen, Fanny & Alexander och Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton är alla omtyckta julfilmer bland svenskarna, och framför allt den sistnämnda. 14 procent av svenskarna tycker att berättelsen om tonårskillen Karl-Bertil är den bästa.

Den svenska komedin Tomten är far till alla barnen, med Peter Haber i spetsen, kommer på en delad andraplats tillsammans med den stjärnspäckade kärlekskomedin Love Actually (elva procent vardera) – som föga förvånande är mer omtyckt bland kvinnor än män (13 respektive nio procent).

Vill du som kille välja film inför myskvällen med tjejen, då ska du inte välja Ett päron till farsa firar jul eller Bad Santa. Dessa filmer är nämligen betydligt mer populära bland männen än bland kvinnorna. Endast fem procent av kvinnorna tycker att Ett päron till farsa firar jul är den bästa julfilmen och endast en ynka procent av dem föredrar Bad Santa. Motsvarande siffror bland männen är nio respektive sex procent.

– Att film hör julen till märks absolut hos oss på SF Anytime. När allt julstök är över uppskattar många svenskar att spendera den extra lediga tiden framför en riktigt bra film. Under julhelgen kommer det många nya filmer på VOD – men vi märker att också att svenskarna gärna myser ner sig i soffan framför någon av de gamla klassikerna. På SF Anytime ligger dock barnens favorit, Polarexpressen, etta på topplistan över de mest sedda julfilmerna, säger Marta Jarzabek Hulthén, marknadschef hos video on demand-tjänsten SF Anytime.

Vilken av följande filmer med jultema tycker du bäst om?

Titel

Kvinnor

Män

Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton

Tomten är far till alla barnen

Love Actually

Ett päron till farsa firar jul

Trolltyg i tomteskogen

Marta Jarzabek Hulthén, marknadschef SF Anytime
E-post: marta@sfanytime.com Tel: 08-680 39 03

Om undersökningen:

Undersökningen är genomförd under 2013 av undersökningsföretaget YouGov på uppdrag av SF Anytime. Antalet svarande är 1 019 personer och resultatet är riksrepresentativt och statistiskt säkerställt.

• familjeunderhållning
  • film
  • hyra film
  • marta jarzabek hulthén