DAGS FÖR BORG ATT AGERA

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2011 09:00 CET

Apputvecklare ber Borg att stoppa moms

Förbundet konstaterar som så många andra att IT-branschen är en av Sveriges framtidssektorer. Inte minst för många unga småföretagare som har revolutionerande lösningar på många problem och s.k. applikationer till smartphones.

Nu verkar det som om tålamodet tryter hos svenska utvecklare av appar som sedan den 1 oktober 2011 måste betala dubbel moms.

Finansminister Borg har haft god tid på sig att förhindra detta. Han säger att man arbetar intensivt i EU för att momsen bara ska tas ut i ett land och inte som nu i två.

Men dataspelsbranschen hävdar att det går för långsamt och att den svenska dubbelbeskattningen riskerar att sänka många svenska apputvecklare under tiden.

Förbundet menar att det inträffade återigen är ett bevis för att regeringen inte hinner med i svängarna och därför riskerar att ta död på en hel sektor inom databranschen. Tempot i lagstiftningen måste höjas för att småföretagen ska kunna klara sig i den internationella konkurrensen.

E-post: leif.svensson@smaforetagarna.eu

Vxl; 042 – 34 28 50

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------Småföretagarnas Riksförbund är en oberoende, rikstäckande organisation med uppgift att främja privat företagsamhet med särskild inriktning på små företag. Förbundet är partipolitiskt, etniskt, religiöst och kulturellt obundet. Det skall driva opinionsbildning för liberal marknadsekonomi, enskilt ägande och rättssäkerhet samt främja utvecklingen av nyföretagande och internationell integration.