Debattartikel; Damberg (S) och sjuklöneansvaret ännu en gång

Pressmeddelande   •   Sep 12, 2014 11:46 CEST

Så här i valrörelsens elfte timmes femtioåttonde minut grälar Reinfeldt och Löfven om huruvida det är viktigast att Sverige har fler människor i arbete än någonsin eller om att arbetslösheten är högre än på länge och högre än 2006. Båda har rätt men frågan är varför och vem som ska hyllas eller få skulden för det ena eller det andra.

De små men viktiga frågorna om småföretagens villkor och möjligheter att utvecklas och växa till fromma för landets ekonomi och styrka kommer i skymundan. I gårdagens partiledardebatt i TV 4 var det bara Annie Lööf som vid två tillfällen fick in korta kommentarer om dessa. Hon pekade på att småföretagen vart viktiga för landet och att lärlingssystem var viktiga för småföretagen. Hennes försök drunknade omedelbart i flödet av ”stora” frågor men ambitionen fanns där. Löfven visade tydligt att lärlingssystem inte var något han brydde sig om och mer eller mindre avfärdade frågan.

Bakom kulisserna pågår dock ännu en kamp om småföretagarnas röster. I ett forum som heter ”Driva eget” och är en kanal direkt till småföretagen skriver Mikael Damberg (S) en debattartikel med rubrik: ”Staten ska ta över ansvaret för den andra sjuklöneveckan”. Tror verkligen Socialdemokraternas gruppledare i Riksdagen att någon småföretagare går på bluffen att ansvaret därmed skulle halveras som hans kollega Jennie Nilson, partiets näringspolitiska talesperson, angav häromdagen. Det låter bra när han skriver: ”Sveriges hårt arbetande företagare behöver raka rör, schyssta villkor och mindre krångel. Socialdemokraterna vill skapa förutsättningar för företagen att växa och anställa fler”. Det gör man sannerligen inte genom att ta bort företagens ansvar endast för den andra sjuklöneveckan. Han skriver: ”En sådan reform skulle göra att fler små och medelstora företag vågar ta risken att anställa ytterligare en person”. Sanningen är ju att den andra sjuklöneveckan motsvaras endast av 18 % av kostnaderna och att 82 % kvarstår. Risken minskas alltså minimalt och företagen motiveras därmed inte alls att nyanställa. Detta drabbar framför allt ungdomar, invandrare och människor med en negativ sjukdomshistorik. Människor som har svårt att komma i jobb.

Det kan verka tjatigt från Småföretagarnas Riksförbunds sida att ta upp denna fråga igen, efter att så många gånger ha påpekat hur fel S har, men vi kan inte förstå att de envisas med att försöka ta poäng på något som är fullständigt galet och totalt ogenomtänkt. Vi har talat med Damberg om detta, vi har skrivit om det tiotals gånger men ändå återkommer han och andra Socialdemokrater med samma suspekta förslag till reform. Tror inte dessa personer att vi och landets småföretagare kan tänka eller räkna? För varje gång frågan tas upp och drivs sjunker förtroendet för Socialdemokraternas ambition att underlätta för landets företag att bidra till landets ekonomiska tillväxt.

E-post: leif.svensson@smaforetagarna.eu
Vxl; 042 – 34 28 50

Lennart Erlandsson
Förbundssekreterare
E-post; lennart.erlandsson@smaforetagarna.eu
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Småföretagarnas Riksförbund är en oberoende, rikstäckande organisation med uppgift att främja privat företagsamhet med särskild inriktning på små företag. Förbundet är partipolitiskt, etniskt, religiöst och kulturellt obundet. Det skall driva opinionsbildning för liberal marknadsekonomi, enskilt ägande och rättssäkerhet samt främja utvecklingen av nyföretagande och internationell integration.