Debattartikel; Företagare måste söka socialbidrag

Pressmeddelande   •   Nov 06, 2013 15:01 CET

Maskorna i det sociala skyddsnätet har blivit så grova att de inte längre skyddar Sveriges småföretagare, utan att de måste söka socialbidrag.

Nu måste regeringen ta till krafttag och se till att det sociala skyddsnätet blir lika tryggt för företagare som för anställda. Hur mycket mer ska småföretagen behöva tåla?

Alla som startar enskild firma eller handelsbolag omfattas av ett uppbyggnadsskede på två år. Det innebär att företagare har rätt att göra en uppskattning av den framtida nettointäkten. Nettointäkten ligger till grund för sjukpenningen och pensionen. Dessutom har företagare, under två år, rätt att få sin arbetslöshetsersättning baserad på den inkomst som han/hon tidigare hade som anställd. Under de två första åren har alltså företagare ett likvärdigt socialt skyddsnät som anställda.

Men, efter två år förändras reglerna. Nu är det den faktiska nettointäkten som räknas. När lågkonjunkturen slår till drabbas många av dålig lönsamhet och i värsta fall konkurs, efter att ha kämpat i flera år. I det läget är nettointäkten låg, vilket innebär att arbetslöshetsersättningen också blir låg. Och skulle företagaren bli sjuk blir även sjukpenningen låg. Det här är ingen unik situation i Sverige idag. Det är få som startar företag som verkligen känner till att det sociala skyddsnätet förändras när man går från en anställning till eget företagande. Att man ska ha en företagsförsäkring och olycksfallsförsäkring, det blir företagarna ofta informerade om. Men vem informerar om hur sjuk- och arbetslöshetsförsäkringen fungerar? Det här är frågor som vi i Småföretagarnas Riksförbund tar upp med våra medlemmar. Vi vill att de ska veta. Men vi vill också att de ska känna sig trygga. Det är inte värdigt att människor i Sverige, som satsat på att förverkliga sin affärsidé men som har haft oturen att drabbas hårt av en lågkonjunktur, ska få hela sin ekonomi raserad på grund av en otidsenlig social- och arbetslöshetsförsäkring.

Våra politiker säger att vi måste förenkla och förbättra för småföretagen eller som de också ofta säger, våra hjältar. Fyra av fem jobb skapas i småföretagen. Javisst, en och annan förbättring har gjorts, men det är långt ifrån tillräckligt. Vill vi att fler startar företag i Sverige måste vi först skapa en trygg grund som företagen sedan kan bygga vidare på. Vad är det som sinkar bygget? En tanke som dyker upp är att det är på grund av okunskap som den trygga grunden ännu inte kommit på plats. Men inte kan det väl vara så illa…

E-post: leif.svensson@smaforetagarna.eu
Vxl; 042 – 34 28 50

Maria Boborg-Trané