En spricka i muren

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2010 15:28 CET

Sedan 70-talet har det funnits en betongmur mellan arbetsgivare och arbetstagare. Avtalsenliga löner från första stund har man krävt från facket medan arbetsgivarna har velat ha en friare arbetsmarknad utan LAS och andra politiska regleringar. IF Metall har nu tecknat avtal med ett antal arbetsgivarorganisationer om ”Yrkesintroduktion” med lägre lön för ungdomar upp till 24 år under en introduktionstid.

Småföretagarnas Riksförbund ser detta som ett första litet steg mot ett fungerande lärlingssystem som vi propagerat för sedan vår tillblivelse. Vi har visat på fungerande och bra system i bland annat Danmark och Österrike och vi har tillskrivit politiker och ministrar flera gånger om detta.

På 60-talet hade Sverige bland de lägsta skatterna i väst och förhållandena på arbetsmarknaden hanterades mellan dess parter. Saltsjöbadsandan hyllades runt om i världen och välfärden växte. Så kom Palme. Efter vardagspolitik för allas bästa ledd av Erlander och Stäng kom politiska visioner in i bilden utan förankring i den gamla arbetarrörelsen. Erlander och Sträng hade ”skit under naglarna” och stod med fötterna i den svenska myllan vilket den dåvarande Centerledaren Hedlund säkert hade skrivit under på. Han sa vid ett tillfälle att Erlander och Sträng var ”klippor” medan Palme var en ”kullersten”.

Under parentesen Palme började politikerna lägga sig i arbetsmarknaden förhållanden och sedan har det varit kört. Saltsjöbadsandan eroderade och man lagstadgade om frågor som arbetsmarknadens parter tidigare skött utmärkt och i rimligt samförstånd. Hela LAS paketet röstades igenom i riksdagen och den som är lite äldre minns med förfäran debatten om löntagarfonderna och K-O Feldt´s rimkonst

När det gäller lärlingssystem och ungdomsarbetslöshet finns det lika många idéer och förslag som det finns politiska partier men man kommer ingenstans. Utredningar arbetar med frågan men inget har egentligen skett utom försöksverksamhet i skolan regi. Att dessutom facket varit avvisande gör det inte lättare.

Ovan nämnda nya avtal kan möjligen vara ett första steg till en öppning. Det råder tydligen en viss samsyn mellan parterna om att man måste lära sig ett yrke innan man får fullt betalt. Annie Johansson (C) uttrycker det så här: ”En låg lön och en fot inne på arbetsmarknaden är alltid bättre än båda fötterna utanför och ingen lön alls”.

Bra, säger SFR och hoppas på fortsättning. Vi tror att skall det bli någon ordning igen på arbetsmarknaden med förståelse mellan parterna och nya (nygamla) grepp måste det förhandlas fram. Det kan man inte lagstadga om som skett i Sverige.  Att riva muren och neutralisera LAS tror vi endast kan ske om arbetsmarknadens parter kan ta initiativ och bli överens. Egentligen är den innerst inne ingen som ville ha (utom Palme och Lidbom) eller vill ha LAS. Det är bara numera helt politiskt omöjligt att skrota den om det inte finns något annat i stället. Saltsjöbaden ligger där det alltid har legat. Sagt som ett tips.

E-post: leif.svensson@smaforetagarna.eu                    Telefon; 042 – 34 28 50