Farligt när företagen lämnar Sverige

Pressmeddelande   •   Feb 06, 2017 07:33 CET

”Det är farligare än på mycket länge att försämra villkoren för företagande”, sade moderatledaren Anna Kinberg Batra när hon talade på Svenskt Näringslivs inspirationsdagar. Småföretagarnas Riksförbund har varnat för det här under lång tid. I seminarier och möten med politiker; både i riksdagshuset och runt om i landet. Vi har förslagen som kan få Sverige att hamna i topp igen.

Det är ingen nyhet att Sverige har tappat i ranking gentemot andra länder i världen när det gäller bästa företagsklimat. Och vi ser ingen förändring ännu. Ericsson meddelade strax innan jul att viss del av verksamheten flyttas utomlands. I dagarna tillkännagav SAS att företaget etablerar ett nytt drifttillstånd i Irland, med verksamhetsbaser i London och Spanien. Vilket stort eller litet företag lämnar härnäst?

Det vore dumt att stoppa huvudet i sanden och tro att det bara är storbolagen som planerar att lämna Sverige. Flera mindre företag har redan insett att det är mer lönsamt att etablera sig i andra länder, med bättre villkor för företagande. Dessutom minskar nyföretagandet. Bolagsverkets senaste siffror för januari visar en minskning med 10,7 procent. Totalt nyregistrerades 773 färre företag i januari i år jämfört med samma månad förra året. Det handlar visserligen bara om en enskild månad men tappet är stort och bör vara en tankeställare för Sveriges beslutsfattare.

I boken ”Jakten på företagsamhet”, som lanserades hösten 2015, presenterar Småföretagarnas Riksförbund olika förslag för ett bättre företagsklimat:

1. Stärk småföretagens kapitalförsörjning exempelvis genom att låta företagen behålla ännu inte skattade pengar i bolaget för att förbereda expansion.
  2. Underlätta tillväxt och att driva företag genom en tillväxtfrämjande syn på stadsplanering/bygglov.
  3. Ge garantier om handläggningstider för snabbare hantering av ärenden.
  4. Reformera på kommunal nivå med ändrade attityder och större kompetens om företagande.
  5. Förenkla administration av lokala tillstånd och licenser.
  6. Undvik överimplementering av statens beslut d v s inga extra pålägg av lokala regler.
  7. Inrätta ”one-stop shops” som kan ge företagen hjälp med kommunala och statliga ärenden.
  8. Se över kommunens drift av näringsverksamhet. Kommuner och landsting bör undvika att driva egna bolag, såvida inte särskilt goda skäl finns.
  9. Inför ett friår för krångliga regelverk. Under det första verksamhetsåret borde företagare bara behöva anpassa sig till de grundläggande reglerna.

De här förslagen är enkla att genomföra och skulle få Sverige att börja klättra upp mot toppen igen.

förbundsordförande

Maria Boborg-Trané