Studenters skuldbörda har ökat med en fjärdedel på fem år

Studiemedlet ligger under 2015 på 9948 kronor per månad, samtidigt uppgår de vardagliga utgifter som studenter har till 10233 kronor. Det betyder att studenter som lever på studiemedel går back 285 kronor varje månad, trots att studielånet nyligen har höjts med cirka 1000 kronor.

- Studenter lever fortsatt i ekonomisk utsatthet. Att studiemedlet inte räcker till de vardagliga utgifterna betyder att studenter tvingas jobba extra fastän de redan studerar heltid, kommenterar SFS ordförande Rebecka Stenkvist.

Höjningen av studielånet har också gjort att studenters skuldbörda har ökat. För en student som läser tre år med fullt studiemedel har skuldbördan växt med en fjärdedel från 155 000 kronor för en student som tog examen 2010, till 195 000 kronor för en student som tar examen 2015. Rebecka Stenkvist är kritisk:

- Det är en allvarlig utveckling. Stora skulder kommer att skrämma bort potentiella studenter från högre utbildning. Ofta är det personer från studieovana hem som inte vill dra på sig stora lån som drabbas.

Hon menar också att studenter med barn eller andra livssituationer drabbas ännu hårdare, än de studenter som har mindre utgifter.

Mer om studentbudgeten
SFS studentbudget släpps varje år i februari. Förra året visade budgeten att studenter gick back 849 kronor i månaden. Höjningen av studielånet med 1000 kronor har förbättrat situationen, men fortfarande går studenter back 285 kronor. Samtidigt har höjningen bidragit till att studielånet nu utgör en allt större del av det totala studiemedlet. SFS anser att studiemedlet bör utgöras av lika stora delar lån och bidrag eftersom studier till lika stor del är en investering för samhället som för individen.

• studentbudget

Sveriges förenade studentkårer, SFS, arbetar för studenternas bästa genom att påverka den nationella politiken. Vi arbetar med studenters trygghet och rätten till en bra utbildning. Vi samlar landets studentkårer och representerar över 300 000 studenter och doktorander.

Anna Wallgren

Presskontakt Press- och kommunikationsansvarig (vik) 0765 44 01 09