Kommer fordonsbranschen påverkas av corona-viruset i Sverige?

- Vi är medvetna om att några av våra medlemmar har varit förutseende baserat på tidigare erfarenheter och har säkrat större inköp i och med virusutbrottet, säger Christer Liljenberg ordförande för Sveriges Bildelsgrossisters Förening.

Eftersom de flesta leverantörer av reservdelar har en stor del av sin tillverkning i Kina, är det sannolikt att det kommer bli leveransstörningar framöver. Det är den allmänna uppfattningen i Figiefa (europeisk branschorganisation för bildelsleverantörer).

Om det blir problem kommer det drabba fordonstillverkarna särskilt hårt. När leveranserna sedan återgår till det normala, är vi övertygade om att fordonstillverkarna - det största kundsegmentet - kommer att stå först i kön, säger Christer Liljenberg.

- Om det kommer att bli uppsägningar är för tidigt att säga, men risken finns, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening. Det råder ingen tvekan om att viruset kommer att få konsekvenser för vår bransch, frågan är bara hur stora. Ett antal biltillverkare och underleverantörer i Kina är fortfarande stängda eller går på halvfart, som ett resultat av corona-viruset. Blir det stopp i produktionen hos underleverantörer leder det till utmaningar för vissa bilfabriker, säger Bo Ericsson.

Goldman Sachs, en av världens största investeringsbanker, spår att Japans fem största bilproducenter, Toyota, Nissan, Honda, Mitsubishi och Mazda, kan förlora upp emot $ 1,6 biljoner på grund av viruset. Detta beror på att varumärkena är beroende av delar från bland annat fabriker i Kina, vilka nu är stängda. Banken uppskattar också att bilförsäljningen globalt kan sjunka med 3,5% i år till följd av viruset.

Tillverkare och fabriker i Kina, som är centrum för elektronikbranschens försörjningskedja, är alltmer oroliga för störningar kopplade till corona-viruset. Tillverkarna räknar med att leveranser av produkter kan försenas med veckor, enligt IPC som är en handelsgrupp som representerar kontraktstillverkare och andra leverantörer av elektroniska delar. En undersökning som IPC har genomfört bland kontraktstillverkare och andra leverantörer visar på att man i genomsnitt ska förvänta sig tre veckors försening.

- En ECU (huvuddator i exempelvis en bil) är en komplicerade produkt. Den kan bestå av hundratals komponenter som har levererats av olika underleverantörer. Om en komponent saknas kan det leda till försening av huvuddatorn (ECU:n). Corona-viruset har fått stora konsekvenser och de kan bli större. De dagliga uppdateringarna i media visar hur mycket osäkerhet det finns, avslutar Bo Ericsson.