Nyhet -

Nu ska juridikkunskaperna lyfta hos verkstäder och Konsumentvägledare för 100% konsumentnytta

Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, erbjuder 19 stycken juridikutbildningar under de närmsta tio månaderna. Det är många kundmottagare, verkstadschefer, verkstadsägare och konsumentvägledare som ska utbildas under en väldigt kort tidsperiod.

– Vi ser gärna att konsumentvägledare deltar i våra juridikutbildningar. Det är bra att ställa frågor till oss i branschen eftersom teknik i kombination med juridik är svårt, säger Bo Ericsson, vd på SFVF.

SFVF:s samlade erfarenhet från Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) är att vägledande ärenden som växer fram inte finns nedskrivna och därmed är det svårt för många vägledare och verkstäder att veta hur ARN och jurister tolkar lagen. Att utbyta erfarenheter mellan branschen och konsumentrepresentanter gynnar i slutändan bilägaren.

– Baserat på vår erfarenhet har vi också skrivit en juridisk vägledning (Verkstadshandboken) som är inkluderad i kostnaden för utbildningen, men som även finns att beställa via SFVF:s kansli, säger Bo Ericsson.

SFVF:s mål är att få nöjdare bilägare. I utbildningen läggs därför extra krut på branschens överenskommelse med Konsumentverket, ”Verkstadens Reparationsvillkor”.

– Vi gör en djupdykning i villkoren för att det ska bli lättare att förstå innebörden av dem. Detta gör att både verkstäder och vägledare känner sig mer trygga med att tolka och tillämpa de rättigheter och skyldigheter som villkoren innebär för både verkstäder och konsumenter, säger Ulf Stefansson, jurist på SFVF.