Ny verkstadsförening tar plats i reklamationsnämnd

Fyra personer från den nystartade föreningen Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) kommer att finnas med som ledamöter i Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

– Ett beslut som är viktigt för hela branschen, säger Bo Ericsson, vd för SFVF.

Efter ett beslut av regeringen har Allmänna reklamationsnämnden gett Sveriges Fordonsverkstäders Förening tillfälle att föreslå ledamöter till ARN:s nämndavdelning Motor.

– Det känns väldigt bra. För oss som nystartad förening är det naturligtvis av stor vikt att få vara med som ledamöter i ARN, men det är också viktigt för hela branschen, säger Bo Ericsson, vd för SFVF.

Förutom Bo Ericsson, som suttit i nämnden i nästan nio år, är det följande personer som utsetts av SFVF att ingå i ARN:s nämndavdelning:

• Mats Rosengren, servicemarknadschef för BilLivet/Mekonomen

• Mats Janson, konsult med lång erfarenhet från olika Volvoåterförsäljare där han har varit allt från verkmästare till regionsdirektör

• Jonas Lindmark servicemarknadschef Bilia Group BMW.

– Vi ser alla lika mycket fram emot att få vara med och dela med oss av vår erfarenhet, säger Bo Ericsson.

Allmänna reklamationsnämnden avgör varje år ett stort antal ärenden med anknytning till motorbranschen. Förra året kom det inte totalt 1 947 anmälningar inom nämndavdelningen Motor. Det var bara området Elektronik som hade fler anmälningar, 2 132 stycken.

Sedan tidigare har SFVF anslutit sig till branschuppropet Right To Repair Campaign (R2RC) som drivs av organisationen AFCAR. Detta i syfte att påverka myndigheter och konsumenter för en fri och öppen bilservicemarknad med konkurrens på lika villkor.

För mer information, kontakta: Bo Ericsson, vd SFVF, 072-585 19 54

• sfvf
  • arn
  • allmänna reklamationsmnämnden
  • sveriges fordonsverkstäders förening
  • afcar

Sveriges Fordonsverkstäders Föreningen (SFVF) ska skapa framtida affärsförutsättningar för fordonsverkstäder, såväl fria som auktoriserade, mekaniska eller lack och skade, i en allt mer komplicerad teknisk omvärld.

SFVF är en branschförening med 1950 anslutna verkstäder som samverkar med myndigheter, verkstäder och andra företag på den svenska bileftermarknaden. Vi bevakar, informerar och är med och påverkar regler, lagar och övergripande beslut i branschen för att förbättra villkoren både för bilägare och verkstäder.