Halvmiljardsatsning ger 327 studentbostäder och sex förskoleavdelningar.

Fredagen den 8 november sätts spaden i marken för Västsveriges och ett av landets största satsningar på studentbostäder. SGS Studentbostäder bygger 327 studentlägenheter i Sandarna på Sven Brolids väg i västra Göteborg och samtidigt får staden ett efterlängtat tillskott av sex förskoleavdelningar.

– I en tid när det råder stor brist på studentbostäder i Kunskapsstaden Göteborg är vi stolta över att kunna tillföra över 300 nya hem för studenter i ett projekt säger Carl Otto Lange (M), ordförande i SGS Studentbostäder. Vi vet hur viktigt det är för utvecklingen av våra lärosäten och för Göteborg.

Det centrala läget med tillgång till bra kollektivtrafik och cykelvägar gör det enkelt för studenterna att förflytta sig mellan hemmet och lärosätena. Ytterligare mervärden i närheten är service, handel och fina grönområden.

– Det är fantastiskt roligt att i ett enda projekt kunna bygga så många lägenheter, understryker Magnus Paulsson, vd på SGS Studentbostäder. Det är ett dilemma att vi sällan kan bygga i stora volymer så detta är en stor fördel, både för ekonomin i projektet och förvaltningsmässigt. Det kommer studenterna tillgodo i form av lägre hyror.

Bostäderna har fokus på hållbar energianvändning. Husen värms upp med hjälp av värmepumpar, de får solpaneler på taket för att klara fastigheternas energibehov och den el som hyresgästerna förbrukar är ren vindkraftel. Projektet innebär att SGS kompletterar sitt tidigare bostadsområde på Fridhemsgatan och får därmed totalt 475 studentlägenheter i området.

I en av byggnaderna byggs en förskola med sex avdelningar som kommer att blockhyras av Lokalförvaltningen, Göteborgs Stad.

Det första spadtaget för studentlägenheterna vid Sven Brolids väg tas av kommunalråd Hampus Magnusson (M), fastighetsnämndens ordförande Mats Ahdrian (KD) samt SGS ordförande Carl Otto Lange (M).

Högupplösta illustrationer fria för publicering finns på SGS Studentbostäders hemsida

För ytterligare information, kontakta gärna

Magnus Paulsson, vd SGS Studentbostäder 031-333 63 55

Magnus Bonander, Fastighetschef SGS Studentbostäder 031-333 63 73

Fakta om projektet:

Projektet byggs i anslutning till SGS tidigare område på Fridhemsgatan och innehåller 327

studentbostäder fördelat på sex hus, sex-sju våningar höga med

191 st 1 rokv om 25 kvm

• studenter
  • studentbostäder

• Västra Götaland

SGS Studentbostäder är en stiftelse som äger, förvaltar och hyr ut ca 7 800 studentbostäder till Göteborgs högskolestudenter. Stadens studenter är viktiga för Göteborgsregionens utveckling och vi tar ett stort ansvar för att vara med och lösa studentbostadsbristen. Med vår vision ”Hem för bättre studietid” vill vi ge våra kunder så goda boendeförutsättningar som möjlighet.