De gamla råvindarna blir till vindsvåningar med utsikt över Stockholms  innerstads takåsar.
De gamla råvindarna blir till vindsvåningar med utsikt över Stockholms innerstads takåsar.

Halvvägs för Våghalsen

Mitt i Stockholms innerstad på Sveavägen 61 och Saltmätargatan 22 utför Sh bygg en totalrenovering av två fastigheter i kvarteret Våghalsen. Det har stundom varit ett utmanande projekt med logistiklösningar, många underleverantörer och påhälsning i källaren av ovälkomna gäster. Vi gjorde ett besök för att se hur arbetet fortskrider.

På platskontoret några trappor upp i Våghalsen träffade Som hemma platschefen Tommy Milde, projektcontroller Sven Eriksson, arbetsledaren Dawid Gorski och Christian Isaksson som är praktikant från Nackademin. I dagsläget jobbar också åtta yrkesarbetare från Sh med snickeri- och murarbeten.

Våghalsen byggdes på 1930-talet och ägs av AFA Fastigheter, som även är beställare. Projektformen är totalentreprenad och lägenheterna är hyresrätter.

Totalrenovering av två fastigheter

Totalt är det 46 lägenheter och en kontorsdel som ingår i renoveringen. Det har inneburit bland annat stambyten, ny el, nytt värmesystem, delvis nya golv, nya badrum och ny köksinredning, samt att hyresgästanpassa kontorsdelen.

Råvinden i de två fastigheterna har byggts om till sex lägenheter- tre i vardera fastigheten, vilket medfört att de vindsförråd som tidigare fanns där nu är flyttade till källaren som byggs om. Förutom fler förråd blir det även två nya tvättstugor.

I och med bygget av vindsvåningarna behöver taken byggas om; det sätts in nya fönster, takkupor samt terrasser till de nya lägenheterna. Även trapphusen renoveras med målning och stensättning.

Två etapper

Projektet är uppdelat i två etapper, där fastigheten på Sveavägen renoverades under februari till november 2016. Nu pågår arbetet med Saltmätargatan som beräknas vara klart efter sommaren i år.

– Det här ett utmanande och kul projekt. Det händer alltid många olika saker från dag till dag. Bara det att hitta parkering, få parkeringstillstånd, få till så att leveranserna kommer i tid och inte fastnar i trafiken är ett helt kapitel för sig säger Tommy när han beskriver projektet.

Olika kulturer och språk

Förutom trafiksituationen finns även andra utmaningar. Bland annat är det svårt att lagerhålla byggmaterial eftersom det inte finns plats, och många av underleverantörernas personal behärskar inte svenska fullt ut. Många yrkesarbetare är polacker och i bland, men inte alltid, funkar engelska. Här har det dock löst sig väldigt bra då arbetsledaren Dawid behärskar polska flytande.

– Jag tycker i alla fall det är väldigt roligt att Sh tar sig an nya och speciella projekt och jag ser fram emot att få jobba med fler projekt i Stockholm. Inget uppdrag är ju omöjligt och det ger oss värdefull erfarenhet, säger Tommy.

Godkända kontroller

Projektets underleverantörer är många, vilket för med sig en hel del administration.

– Hittills har vi haft 600 personer inloggade och 31 kontrakterade underleverantörer. Skatteverket har varit här för kontroll vid tre tillfällen och de har gett oss gott betyg för våra rutiner och att vi har ordning och reda, säger Sven.

Men hur var det med de ovälkomna gästerna i källaren?
– Jaså råttorna. Hela Stockholms innerstad har stora problem med skadedjur så vi ringde Anticimex som hjälpte oss lösa det problemet, avslutar Tommy.