Fortum Värme ger Sh bygg utökat förtroende

Nyhet   •   Feb 25, 2016 09:54 CET

Sh bygg arbetar sedan i höstas med att färdigställa kontrollrummet på Fortum Värmes nya biokraftvärmeverk i Värtan. Sh har i dagarna fått utökat förtroende från Fortum då också elentreprenaden tilldelats Sh. Entreprenaden kommer att utföras tillsammans med kontrakterade underentreprenörer.

Fortum värme är ett Stockholmsbaserat företag, samägt med Stockholms stad, som producerar både fjärrvärme, fjärrkyla och el vilket levereras till cirka 10 000 kunder och en stor del av huvudstadens invånare.

Färdigställandet av det nya biokraftvärmeverket går under projektnamnet KVV8 och projektet går ut på att färdigställa det centrala kontrollrummet som ligger 20 meter upp i det nya biokraftvärmeverket. I det nya värmeverket,som beräknas tas i bruk under 2016, bränns biobränsle från bland annat skogsindustrin. Restprodukter anländer på båtar via hamnen och transporteras genom en tunnel och in i brännaren i värmeverket. Från kontrollrummet styr personalen värmeverkets pannor och för att kunna utföra det arbetet krävs en tyst arbetsmiljö.

– Det är en komplicerad entreprenad eftersom vi måste bygga en konstruktion som är avvibrerande i både, golv, väggar och tak. Samtidigt pågår många andra entreprenader runtomkring och därtill råder höga säkerhetskrav, så projektet är en riktig utmaning. Hittills har vi fått beröm av Fortum för vårt säkerhetstänk, säger Hampus Näktergal som till vardags studerar till byggnadsingenjör vid Nackademin och som nu gör sin praktik som arbetsledare på Sh.

Beställare: Fortum Värme AB samägd med Stockholm Stad
Entreprenadform: utförandeentreprenad