Stort intresse för Sharevilles nya mötesplats för sparare

Pressmeddelande  •  2012-05-16 11:30 CEST

En av Sveriges mest snabbväxande platser för aktieintresserade är utan tvekan Shareville.se. Antalet medlemmar har ökat med mer än 150 % sedan 1 april. Här möts de som vet precis hur de ska placera - och de som är osäkra eller inte har tid att ta hand om sina besparingar. Shareville gör det enkelt och roligt att få vägledning om aktier, fonder och PPM. Du ser vem som handlar vad i realtid, kan följa de bästa och kopiera till din egen ekonomi.

Shareville.se har efter en testperiod i vintras lockat tusentals medlemmar och intresset ökar stadigt. Medlemsantalet har ökat från 1 500 under testperioden till 5 000 på 4 veckor.

Många medlemmar lyckas väldigt bra med sina placeringar, exempelvis har de 100 bästa aktieportföljerna slagit index med i genomsnitt 20% de sista tre månaderna. Deras framgångar kan andra medlemmar följa efter och kopiera steg för steg. Idag finns det fler än 2 300 aktie/fond/ PPM-portföljer och 5 000 aktiva medlemmar på sajten.

Social Investing

En av grundarna, Fabian Grapengiesser, ser framgången för Shareville som ett tecken på en ny trend inom sparande:
– Vi kallar detta för social investing - ett fenomen som börjar slå igenom på flera håll i världen. Det handlar om att människor från alla hörn av landet möts och tar hjälp av varandra. För en del är det ett sätt att tävla och visa vad man kan. För andra handlar det om att kunna nå ut till många med sin kunskap och skaffa sig ‘följare’. Men för de flesta är det ett sätt att lära sig ta hand om sina besparingar genom att kopiera de som placerar bäst.

Shareville är en mötesplats för sparare. Här möts de som vet precis hur de ska placera - och de som är osäkra eller inte har tid att ta hand om sina besparingar. Shareville gör det enkelt och roligt att få vägledning om aktier, fonder och ppm. Se vem som handlar vad i realtid, följ de bästa och kopiera till din egen ekonomi. Dessutom kan du tävla.

Shareville startades sent hösten 2010 och första raden kod skrevs våren 2011. Vi som står bakom Shareville har erfarenhet från arbete med SEB, Telenor, H&M, Bredbandsbolaget och Halebop.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom