Följ hur barnhälsovården i Uganda förbättras med MyChild System

Shifo har utvecklat e-hälsosystemet MyChild System för att förbättra hälsovården i länder med knappa resurser och hög barnadödlighet. Efter att ha införts framgångsrikt på 16 vårdcentraler i distriktet Mukono i Uganda, är MyChild System redo att införas i en större region bestående av flera distrikt. Följ framstegen online via shifo.org/report/mukono

Shifo bildades med målet att stärka hälsovården i länder med knappa resurser. Grundarna och teamet som även ligger bakom MyChild System kommer från bl.a. Karolinska Institutet, Karolinska Universitetssjukhuset och KTH. MyChild System skapar öppenhet och transparens inom vården, förbättrar arbetsprocesser och ökar effektiviteten genom att registrera varje barn och följa upp deras vaccinationsplan. Målet är att öka antalet fullt vaccinerade barn.

Vaccin är välkänt som en mycket kostnadseffektiv åtgärd för att förbättra folkhälsa och minska barnadödlighet. Tack vare internationellt samarbete och fokuserade insatser har tillgängligheten av vaccin förbättrats mycket över de senaste 15 åren. Trots det är det många barn som inte börjar eller fullföljer sin vaccinationsplan.  T.ex. i Uganda är endast 52%  av barnen fullt vaccinerade. Detta vill Shifo ändra på. Rustam Nabiev är en av grundarna och Chef för Shifo Foundation:

- Vi anser att tre hinder ligger i vägen för att vi skall kunna nå varje barn med livsviktigt vaccin och säkerställa att de fullföljer sin vaccinnationsplan. För det första är barnen inte registrerade vilket betyder att vi inte vet vilka de är och var de bor. För det andra har vårdpersonalen inte tillgång till effektiva verktyg för att följa upp varje barns vaccinationer. För det tredje har ledning och beslutsfattare inte tillgång till tillförlitliga data att basera sina beslut om budget och åtgärder på. Det innebär också att det inte finns möjlighet att mäta effekten av beslut och åtgärder. Vi utvecklade MyChild System för att lösa dessa problem.

Distriktet Mukono i Uganda är först med att införa MyChild System

Distriktet Mukono i Uganda är först med att införa systemet på 16 vårdcentraler. Enligt Elly K. Tumushabe som är chef över distrikthälsovåden är distriktets största problem att så många barn inte börjar eller fullföljer sin vaccinationsplan. Detta resulterar i dålig hälsa och hög barnadödlighet. Han berättar:

- Vi ser det här projektet [att införa MyChild System] som en åtgärd där ICT utnyttjas för att förbättra förvaltning, beslutfattande och uppföljning av immunisering mot barnsjukdomar.

Den lokala distriktshälsovårdsmyndigheten har infört systemet i nära samarbete med Shifo som har utbildat vårdpersonal och givit lokaltekniskt stöd. Shuhrat Yusuf som är ansvarig för införande och underhåll:

- Trots att de flesta användare inte har tidigare datorvana så har införandet gått mycket bra. Det blev tydligt att vi måste ägna extra tid på allmän dataträning, men därefter var det lätt för personalen att använda MyChild System.

Med registrering och uppföljning kommer lämpliga åtgärder utvecklas för att se till att fler barn blir fullt vaccinerade. Detta är ett långsiktigt arbete.

Införandet i Mukono är en viktig milstolpe för MyChild System. Nu startar nästa utmaning som gäller införande i större skala, en hel region – Busoga i Uganda. Med stöd på 1,1 miljoner kronor från Svenska Postkodlotteriet införs systemet först på 30 vårdcentraler i regionen.

Första steget färdigt tack vare Shifos supportnätverk som kan följa framstegen i Mukono online

Det första införandet i Mukono gjordes möjligt genom samarbete med en rad företag och stöd från privatpersoner och filantroper. Nyligen publicerade Shifo en givarraport baserad på 100% transparens. En av givarna som fått en rykande färsk resultatrapport från Shifo och som bidrog till kampanjen "Every Child Counts in Mukono” är Dr Stefan Einhorn,  författare, filantrop och professor vid Karolinska Institutet:

- Att själv kunna följa projektets utveckling via internet leder dels till att jag kan känna mig trygg med att pengarna hamnar rätt och dels till att motivationen att ge mer ökar.

I rapporten från Mukono-distriktet får Stefan och de andra givarna information om projektet, dvs. införandet av systemet, utbildning av personal, underhållsarbete och teknisk support. En karta över distriktet visar vilka hälsovårdscentraler som använder systemet, hur många barn som registrerats och hur många barn som är fullt vaccinerade (1 juli 2014 var det 4598 och 767 respektive, men det ökar i takt med arbetet på vårdcentralerna). Man kan också lyssna till intervjuer med lokal vårdpersonal och verksamhetchefer som använder systemet. Dessutom får givaren tillgång till detaljerad information om kostnader i projektet.

• Aid

• transparens
  • einhorn
  • sociala innovationer
  • impact

Shifo är en svensk ideell insamlingsstiftelse som arbetar kostnadseffektivt med att stärka befintliga vårdprocesser, främst inom barnhälsovård, genom implementering av informations- och stödsystem i regioner med knappa resurser. Shifo vill bidra till att förbättra global hälsa och minska barnadödlighet. Fokus ligger i dag på införande av MyChild System för att stärka preventivvårdsprocessen och öka antalet fullt vaccinerade barn.

Shifo bildades 2013 av en grupp från bl.a. Karolinska Institutet, Karolinska Universitetssjukhuset och Kungliga Tekniska Högskolan (KTH). Shifo har även utvecklat ett internt rapporteringssystem som gör det möjligt att ge givaren lättillgänglig insikt i Shifos arbete. 100% av donationerna på www.shifo.org går till operativa projekt och varje givare får återrapportering med 100% insyn, samt möjlighet att följa effekten av projektet över tid.

Nargis Rahimi

Press contact Partnerships and Communications Director