Historisk investering av 450-årsjubilerande Berte Qvarn

Historisk investering av 450-årsjubilerande Berte Qvarn

Hållbara havreprodukter från Slöinge

Den första mjölsäcken lämnade Berte Qvarn 1569. Nu fyller Sveriges äldsta familjeföretag 450 år och firar med att göra sin största investering någonsin.
– Vi bygger en ny Qvarn för att processa 35.000 ton havre och ett nytt vattenkraftverk som tredubblar vår produktion av el. Det är en fin jubileumspresent till oss själva men också till svenska bönder, säger Per Stenström som är VD i BERTEGRUPPEN.

100 000 ton kvalitetsmjöl 2021
Berte Qvarn i halländska Slöinge drivs av 14:e generationen mjölnare ur samma släkt, familjen Stenström. Varje år maler man 65 000 ton vete och råg från utvalda spannmålsleverantörer i en modern kvarnanläggning. Nu byggs en ny Havre Qvarn precis intill, som får en kapacitet på 35 000 ton. Produktionsstarten är beräknad till våren 2021.

– Vi vill vara en komplett leverantör av kvalitetsmjöl från fyra sädesslag från svenska åkrar till bagerier, livsmedelsindustrier och konsumenter i hela landet. Havre Qvarnen ska bland annat förse OATLY med hållbar och ursprungsmärkt havreråvara.

Hållbart hela vägen
Vattenkraft från Suseån har använts i århundraden för att driva Berte Qvarn. För att fortsätta att driva verksamheten, med den utökade produktionen, på ett hållbart sätt byggs även ett nytt vattenkraftverk som kommer att tredubbla produktionen av energi. Planen är att den nya kvarnen även ska förses med fasader av solceller och bli helt självförsörjande med hållbar energi.

– Vi gör en historisk investering och det är en hållbar investering. Med solenergi och vattenkraft blir framtidens Berte Qvarn mer än självförsörjande. Det vi sår idag får vi skörda imorgon, brukar vi säga. Den nya Havre Qvarnen ger svenska bönder ytterligare en möjlighet att få in havre som är en bra omväxlingsgröda i växtföljden, vilket är viktigt för att kunna upprätthålla ett miljömässigt hållbart lantbruk i framtiden, säger Per Stenström.

Välkommen med frågor kring pressmeddelandet:

Per Stenström, VD BERTEGRUPPEN
Tel: 0346-71 51 24. E-post: per@siaglass.se

Johan Bäcklund, VD och Qvarnmästare BERTE QVARN
Tel: 0346-71 52 20. E-post: johan@berteqvarn.se

BERTE QVARN AB i halländska Slöinge maler svenskt kvalitetsmjöl sedan 1569. Vårt arbetssätt, i såväl val av spannmål som distribution av färdigt mjöl, kännetecknas av ett kvalitets- och miljötänkande. Det gör Berte Qvarn till ett naturligt förstahandsval för våra kunder. Berte Qvarn, Berte Gård och SIA Glass ingår i BERTEGRUPPEN AB som ägs av familjen Stenström till 70 procent. Resterande del ägs av familjestiftelsen Bertebos Stiftelse, som finns för att stötta forskningsarbeten inom livsmedel, jordbruk och ekologi.