Pressade priser skapar högt tryck i hemelektronikvaruhusen

Pressmeddelande  •  2010-12-20 07:00 CET

- Spel, smartphones och kaffemaskiner sålde bäst sista helgen innan jul

Klappjakten är i full gång och teknikprodukter står på mångas önskelistor. Konkurrensen i hemelektronikbranschen är tuff och driver ner priserna. –Det har nog aldrig varit så tuff konkurrens om hemelektronikkunderna som i år, säger Fabian Bengtsson, VD SIBA.

Det kommer att ligga
mycket teknikprodukter under granarna runt om i landet i år. En produktgrupp som traditionellt alltid säljer bra under julhandeln är spel.
- Vi har spel till både stora och små barn, berättar Fredrik Paulsson butikschef för SIBA Svågertorp. Förr stängde man in sig på sitt rum för att spela men dagens spel gör hela familjen engagerad och är perfekt för julaftonskvällen när maten är uppäten och klapparna uppackade.

Smartphones och kaffemaskiner är
produktgrupper som sålt bra hela året och är mycket populära julklappar.
- Försäljningen av smartphones har varit explosionsartad och har eskalerat ytterligare de senaste dagarna, säger Kaj Lautiainen, butikschef SIBA Kungsbacka.  Kaffemaskiner med kapslar är oerhört efterfrågade och folk uppskattar enkelheten att få en god kopp kaffe.

Ännu är det några dagar till dopparedagen och handeln intensifieras dag för dag.
- Helgens försäljning var mycket positiv men av erfarenhet vet vi att många väntar in i det sista med att köpa sina klappar. Vi har extra långa öppettider i de flesta varuhus och har bemannat med extra personal för att klara av trycket. Jag förväntar mig fortsatt högt tryck de sista dagarna innan julafton, avslutar Fabian Bengtsson.

Populäraste julklapparna den senaste veckan
1 Spel
2 Smartphones
3 Kaffemaskiner
4 Mini PC
5 Digitalkameror
6 Rakapparater

SIBA, som funnits i snart 60 år, är en av Nordens största aktörer inom hemelektronik med 55 varuhus i Sverige, Danmark och Norge. Kärnan i koncernen är de två varuhuskedjorna SIBA och ComputerCity. Koncernen omsatte 4,1 miljarder 2008/2009.