SIBAs reklam effektivast i branschen

Pressmeddelande  •  2012-03-22 07:42 CET

Siffror från analysföretaget Indikat visar att SIBAs reklam, i jämförelse med konkurrenterna, ger högst effekt per investerad krona.
– Vi arbetar ständigt med att göra mer av mindre och är naturligtvis nöjda med att reklamen är effektiv trots att vi spenderar förhållandevis lite pengar, säger SIBAs VD Fabian Bengtsson.

Under 2011 lanserade SIBA det nya reklamkonceptet ”I Fabians värld” och sedan dess har företagets reklamerinran ökat.
– Igenkänning är oerhört viktigt för oss. Målet är att människor ska komma ihåg våra reklamfilmer och det har vi åstadkommit genom att våga sticka ut och vara annorlunda, säger Susanne Järkbratt Ehnbåge, marknadschef och vice VD på SIBA.

I förhållande till de största konkurrenterna är SIBAs reklaminvesteringar små men trots det har man branschens näst högsta reklamerinran.
– Hemelektronikbranschen spenderar enorma summor på reklam men det är inte alltid den som betalar mest som får bäst effekt, det ser vi tydligt, säger Fabian Bengtsson. Det gäller att investera klokt för att för maximal utväxling.

Effekten av reklamen syns också på SIBAs försäljningssiffror som pekat stadigt uppåt de senaste månaderna.
– Under årets första två månader ökade försäljningen, sett till jämförbara butiker, med närmare 20 procent. Den positiva trenden ser dessutom ut att hålla i sig, ökningen för mars är hittills betydligt mycket bättre än så, avslutar Susanne Järkbratt Ehnbåge.

Reklameffektivitet för 2011 (%/mkr)
SIBA 2,23
Expert 1,58
Media Markt 1,08