Stort genomslag för SIBAs Förlåt mig-kampanj

Pressmeddelande  •  2012-02-27 08:00 CET

SIBAs reklamkoncept ”I Fabians värld” tog nyligen en oväntad vändning när företaget lanserade filmen ”Förlåt mig Sverige”. Filmen blev på kort tid ett hett samtalsämne i bloggar, mikrobloggar och sociala medier.
– Hittills har över 90 000 personer tagit del av filmen och många har bloggat och twittrat om den. Trafiken på siba.se har dessutom ökat markant i samband med att vi släppte filmen, säger Susanne Järkbratt Ehnbåge, marknadschef och vice VD på SIBA.

Reaktionerna på den senaste reklamfilmen har varit övervägande positiva och många människor har hört av sig till SIBA sedan den släpptes.
– Vi har fått otroligt mycket respons. Många kunder har skrivit till oss via mejl eller sociala nätverk för att berömma den senaste filmen och godta Fabians ursäkt. Vi har tagit till oss av den respons vi fått på de tidigare filmerna och gjort något positivt av det, säger Susanne Järkbratt Ehnbåge. Vi gör det här med självdistans och glimten i ögat och det har helt klart gått hem.

Reklamkonceptet har fallit väl ut för SIBA som haft en positiv resultatutveckling under den senaste tiden.
– Vi vill göra reklam för SIBA som skiljer sig från konkurrenterna och det har vi lyckats med. SIBA är inte rädda för att ta ut svängarna vilket ger oss möjlighet att vara kreativa och skapa uppmärksamhet som ger tydlig effekt, säger Magnus Tengby, creative director på SIBAs reklambyrå Valentin & Byhr.

Arbetet med nästa film pågår just nu och ännu en oväntad vändning utlovas.
– Om ett par veckor fyller SIBA 61 år och det kommer vi att fira på ett lite annorlunda sätt. Utan att avslöja för mycket kan jag säga att en ny karaktär kommer att göra Fabian sällskap i TV-rutan, avslutar Susanne Järkbratt Ehnbåge hemlighetsfullt.

Så många har sett filmen:
Förlåt mig Sverige! (Hela musikvideon) 31462
Förlåt mig Sverige! (40 sekunder spot) 59366

Källa: www.youtube.se

SIBA AB är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag inom hemelektronik. Vi är ett familjeföretag i tredje generation och har funnits på den svenska hemelektronikmarknaden i över 60 år. Vi säljer produkter inom ljud och bild, data och telefoni samt hushållsapparater.  SIBA har idag butiker i Sverige och Norge, men finns även representerade i Danmark genom företaget ComputerCity som är en filial till SIBA AB