Styrkebesked från SIBA – stark tillväxt i december

Pressmeddelande  •  2012-01-12 07:30 CET

Det råder tuffa tider i hemelektronikbranschen men för SIBA blev julhandeln en succé. December månad kantades av tillväxt och försäljningsrekord. Jämfört med föregående år ökade e-handeln med 34 procent samtidigt som butikerna stod för en stabil tillväxt.

Under hösten har SIBA gjort flera satsningar för att utveckla sin webbutik och resultatet har inte låtit vänta på sig. E-handeln stod under december för en ökning på hela 34 procent. Isabel Bengtsson, webbchef på SIBA är nöjd med resultatet.

– Med tanke på hur det ekonomiska läget sett ut under hösten är vår positiva utveckling helt fantastisk. Vi har haft medvind den senaste tiden och nu pekar alla siffror uppåt. Vi ser att allt fler besökare väljer att handla och att den genomsnittliga köpsumman stiger samtidigt som lönsamheten utvecklas i rätt riktning. Att kunna redovisa en sådan här stor försäljningsökning i kombination med en positiv utveckling för lönsamheten är få förunnat i dagens läge, säger hon.

Den positiva utvecklingen för e-handeln har dock inte skett på bekostnad av butikernas omsättning som även den utvecklades positivt under december.

– Jämfört med föregående år har vi haft en stark tillväxt som överträffat våra egna förväntningar och även den prognos som handelns utredningsinstitut gjort för december. HUI har uttalat sig om att prognosen på 1 procents tillväxt fortfarande känns aktuell och då är det extra kul att kunna konstatera att SIBA ligger en bra bit över den siffran, säger Mia Larsson, försäljningschef på SIBA.

De produkter som sålt bäst i julhandeln är spel, film och produkter inom personvård som till exempel rakapparater och eltandborstar. Den största delen av omsättningen står dock produktgrupperna TV, bärbara datorer och mobiltelefoner för medan surfplatta och mediaspelare hör till de produkter som ökat mest i förhållande till föregående år. Mia Larsson avslutar med att konstatera att framtidutsikterna ser goda ut.  – Vi har inlett 2012 med riktigt fina försäljningssiffror både i butik och på webben, det ska bli spännande att följa utvecklingen under året.

SIBA AB är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag inom hemelektronik. SIBA är ett familjeföretag och grundades 1951. 2011 firade företaget 60 år och har idag totalt 47 butiker i Sverige, Norge och Danmark. SIBA står för Lägre priser, bättre service.