Surfplatta, smarta mobiler och kaffemaskiner heta i jul

Pressmeddelande  •  2010-11-18 07:00 CET

– Om kunderna får bestämma

På SIBA tror man på rekordförsäljning i jul. Elektronik finns i allas vardag och det är produkter vi gärna inte lever utan. Årets julklappar blir tekniknyheten surfplattan, smarta mobiltelefoner och kaffemaskiner med kapslar enligt SIBAs kunder. – Spel och spelkonsoler kommer nog också hamna under många granar i år, säger Fabian Bengtsson, VD SIBA. Det säljer vi traditionellt mycket av och att det har kommit många nya spel påverkar försäljningen positivt.

En undersökning gjord på siba.se visar att 18 procent av de 530 svarande tror att surfplattor är den hetaste klappen i år. 16 procent håller på storsäljaren smarta mobiltelefoner. Därefter kommer kaffemaskiner med kapslar, som 15 procent tror blir årets julklapp.

– Surfplattan är en ny het produkt och intresset kommer vara stort i jul. Den riktiga försäljningen drar i gång då det kommer fler modeller och prisklasser. Volymmässigt är det nog smarta mobiltelefoner och kaffemaskiner med kapslar som blir storsäljare i årets julhandel, säger Fabian Bengtsson, VD SIBA. Smarta mobiltelefoner har förenklat vardagen för många och med kapselmaskiner kan vi nu snabbt och enkelt få en god kopp kaffe hemma. Alla nya modeller och enkelheten att få tag i kapslar driver försäljningen.

Julklappsshoppingen har redan börjat och intresset för elektronik är hett.

– En tredjedel har köpt den första julklappen och 85 procent uppger att de kommer att köpa en elektronikprodukt till jul, säger Sara Widman, informationsansvarig SIBA.

Vad blir årets julklapp? Andel procent

Surfplatta 18 %

Smart mobiltelefon 16 %

Kaffemaskin med kapslar 15 %

Spel och spelkonsoler 11 %

Platt TV 8 %

Blu ray-spelare 7 %

Presentkort på elektronik 6 %

Små hushållsprodukter 6 %

Annat 5 %

Bärbar dator 5 %

Digitalkamera 3 %

Annat: Extern hårddisk, objektiv, router

SIBA, som funnits i snart 60 år, är en av Nordens största aktörer inom hemelektronik med 56 varuhus i Sverige, Danmark och Norge. Kärnan i koncernen är de två varuhuskedjorna SIBA och ComputerCity. Koncernen omsatte 4,2 miljarder 2008/2009.