Pressinbjudan: Eldsjälar från hela världen ska inspirera svenska ungdomar att sprida kunskap om FN:s Globala mål

Den 5 oktober kommer 18 eldsjälar från länder runt om i världen att samlas Stockholm för att berätta om hur de lyckas engagera andra exempelvis i kampen mot klimatförändringar och för jämställdhet. Det är Utrikesdepartementet och Sida som bjuder in till First Generation Global Goals Forum för att inspirera fler - främst unga - att arbeta med FN:s Globala mål.

Under dagen kommer jämställdhetsminister Åsa Regnér och miljöminister Karolina Skog delta, förutom några av eldsjälarna som berättar om hur det arbetar med de Globala målen. Moderator är programledaren och youtube-stjärnan Clara Henry. Journalister är välkomna att delta under hela programmet.

När: onsdag den 5 oktober 2016, kl. 13.00 – 17.00

Var: City Conference Centre Norra Latin, Drottninggatan 71 B, Stockholm

Moderator: Clara Henry

Jämställdhetsminister Åsa Regnér är tillgäng för media kl. 12:45-13.

Miljöminister Karolina Skog är tillgänglig för media från kl. 15.00.

Världens ledare har genom FN förbundit sig att nå 17 globala mål för att utrota extrem fattigdom, öka jämställdheten och lösa klimatkrisen till år 2030. Unga människors deltagande är viktigt för att nå målen och med eventet First Generation Global Goals Forum vill UD och Sida få fler att engagera sig aktivt. 19 eldsjälar från olika länder har valts ut för att de på olika sätt har lyckats engagera unga i arbetet med de globala målen. För globala utmaningar behövs globala lösningar och det är viktigt att morgondagens ledare ges möjlighet att etablera nätverk för att utbyta kunskap och erfarenhet.

Forumet lyfter fram utbildare och eldsjälar och deras viktiga roll, och deltagarna är engagerade ungdomar 16-25 år, men även lärare, organisationer och inspiratörer kommer att delta. Dagen inleds av jämställdhetsminister Åsa Regnér som pratar om betydelsen av de ungas deltagande i att förverkligen de globala målen. Miljöminister Karolina Skog deltar i ”Hållbarhetsgrillen” tillsammans med företrädare för företagen IKEA, Forte, E-on och SEB. Hållbarhetsgrillen arrangeras av ungdomar.se och we_change som är Sveriges största gymnasiesatsning för hållbar utveckling.

Artisten och människorättsaktivisten Maxida Märak som är engagerad i samers rättigheter kommer att uppträda under eftermiddagen.

Programmet för dagen finns här: http://www.government.se/articles/2016/09/first-generation-agenda/

Statssekreterare Ulrika Modéer kommer att dela ut utmärkelsen #FirstGeneration Award – for inspiring youth in achieving the UN Global Goals for Sustainble development, som lyfter fram utbildares och eldsjälars viktiga roll i att inspirera och engagera unga.

Eldsjälarna arbetar med olika frågor: Bangladesh och Marshallöarna är hårt drabbade av klimatförändringarna och representanterna därifrån arbetar med klimatfrågor. Andra arbetar med exempelvis frågor som jämställdhet och hållbarhet. Två av eldsjälarna är svenskar; gymnasieläraren Ulrika Hugemark på naturbruksgymnasiet Lillerud som är internationell samordnare för skolans internationella projekt om bland annat hållbar utveckling, och Isak Utsi från Jokkmokk arbetar som förbundsordförande för samiska ungdomsförbundet, Saminuorrá, med frågor som utbildning, hälsa och klimat samt få upp urfolksfrågor på dagordningen.

Clara Henry, programledaren och Youtube-stjärnan, är dagens moderator men också Sveriges första unga ambassadör för de globala målen.

- Jag är supertaggad på Firstgeneration! Jag har så många följare som utan tvivel är framtidens kommande makthavare. Jag tror att det kommer bli intressant, lärorikt och att jag kommer gå hem på kvällen och vara både förbannad och lycklig på samma gång. Förbannad för att alla i världen fortfarande inte har rätt till utbildning, rent vatten och andra saker som man själv tar för givet, men lycklig för att vi åtminstone är på mycket god väg dit.

Initiativet #FirstGeneration är inspirerat av följande citat från FN:s generalsekreterare Ban Ki-moon: ”Vi är den första generationen som kan utrota fattigdom, och den sista som kan stoppa klimatförändringarna”.

Eldsjälarna kommer från Angola, Argentina, Bangladesh, Brasilien, Chile, Dubai, Estland, Frankrike, Förenade Arabemiraten, Kanada, Kina, Marshallöarna, Mexiko, Rwanda, Sverige, Tanzania och Österrike.

Hemsida Firstgeneration: http://www.swemfa.se/campaigns/first-generation/

Hemsida Globala målen: http://www.globalamalen.se/om-globala-malen/

Lista på de 16 eldsjälarna finns i bifogad pdf-fil

För anmälan, intervjuförfrågningar eller för andra frågor, kontakta:

Inga-Lill Hagberg,

pressekreterare på Sida.

Inga-lill.hagberg@sida.se

Hanna Björnfors
Pressekreterare hos miljöminister Karolina Skog Telefon 08-405 10 00 (växel)
Mobil 072-500 92 11

Joanna Abrahamsson
Pressekreterare hos barn-, äldre- och jämställdhetsminister Åsa Regnér Telefon 08-405 42 02