Sida flyttar till konstfacks gamla lokaler – sparar 20 miljoner/år

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2004 13:06 CEST

Sidas högkvarter flyttar till Valhallavägen. I augusti 2006 bär det iväg till de nya lokalerna som tidigare hyrdes av Konstfack. Genom flytten kommer Sida att spara 20 miljoner årligen.

Kontraktet med Akademiska hus skrevs på i dag och gäller i tio år framåt. Grundhyran är på drygt 30 miljoner per år, vilket är ungefär 20 miljoner mindre än vad ett nytt kontrakt i lokalerna på Sveavägen skulle ha kostat.

– De besparingar vi nu gör motsvarar ungefär 30 handläggartjänster. Det är mycket, särskilt i dagens ansträngda situation där vi har ett besparingsbeting som tvingar oss att ha anställningsstopp. Arbetsbelastningen är idag väldigt hög inom Sida, säger Maria Norrfalk, Sidas generaldirektör.

Genom återgången till 1 procent av BNI för biståndet 2006 kommer Sida att få en ökad arbetsbelastning samtidigt som förvaltningsanslaget nästa år ligger kvar på en oförändrad nivå.

– Därför ser jag det som oundvikligt att flytta för att sänka våra hyreskostnader. Jag tror att det kommer att ge en bättre arbetssituation i en bra arbetsmiljö. Det är ett centralt läge som gör att vi fortsätter att vara lättillgängliga för besökare från våra samarbetsländer och för alla samarbetsparter i det svenska samhället. säger Maria Norrfalk.

Sommaren 2006 bär det alltså iväg till Konstfacks gamla lokaler, som då ska vara ombyggda i enlighet med de krav som ställts. De nya lokalerna uppgår till cirka 18.500 kvadratmeter. De kommer primärt att ha en öppen planlösning.

För mer information kontakta Sidas presstjänst, tel: 08-698 55 55.
Eller Lennart Karlsson, vd Akademiska hus i Stockholm, tel: 070-523 08 09.