Siemens Industry Software och Försvarets materielverk (FMV) har ingått avtal värt nära 100 miljoner

Pressmeddelande   •   Sep 23, 2019 08:00 CEST

Siemens Industry Software ABoch Försvarets materielverk (FMV) har ingått ett avtal som innebär att mjukvara för produktlivscykelhantering (PLM) från Siemens blir FMV:s främsta verktyg för PLM framöver. Avtalet är en del i FMV:s satsning på att konsolidera befintliga IT-system till några få kärnplattformar och är värt nära 100 miljoner kronor. Avtalet trädde i kraft i juli i år.

FMV:s projekt NORMA är ett omfattande verksamhetsprogram som rör produktlivscykelhantering, företagsresursplanering (ERP) samt Business Intelligence. Programmet är i sin tur en del av en bredare satsning för att förenkla och effektivisera FMV: s verksamhet. Det syftar bland annat till att konsolidera befintliga system och mjukvaror till några få kärnplattformar. Som en del av programmet har FMV nu ingått avtal med Siemens Industry Software AB om att börja använda Siemens system och mjukvara för PLM, Teamcenter®, för sin produktlivscykelhantering. PLM-satsningen drivs som ett av fyra delprojekt i programmet.

FMV ser PLM-projektet som en möjlighet att befästa sina redan etablerade arbetsmetoder inom bland annat kravhantering, produktdatahantering och konfigurationsledning. Tanken är att på så sätt minska den tid det tar att producera och leverera information samt att öka informationens kvalitet och spårbarhet.

– FMV ser partnerskapet med Siemens som vitalt för att genomföra det stora förändringsarbete som myndigheten nu har framför sig. Att upphandlingen landade på just Siemens handlar mycket om Teamcenters styrka att dels kunna erbjuda en sömlös totallösning som passar just FMV:s behov, dels på kravet på en applikation som är redo att användas off-the-shelf. Det är en förutsättning för att möta vår tidsplan.” säger Greger Pötzscher, programledare för NORMA, FMV.

Samarbetet har redan påbörjats med målsättningen att rulla ut lösningen inom 18 månader. Samarbetet kommer att pågå under minst tre år med en option på ytterligare fyra år.

– FMV går i täten inom den offentliga sektorn när det kommer till digitalisering av sina processer, och samarbetet som vi nu ingår tillsammans är väldigt spännande. En ökad grad av digitalisering är helt rätt väg att gå för att säkerställa den effektivitets- och kvalitetssäkring som FMV eftersöker” säger Mats Friberg, vd för Siemens Industry Software AB i Norden.

För mer information, kontakta:

Mats Friberg, vd för Siemens Industry Software AB i Norden
Tel 0709 151 502 mats.friberg@siemens.com

Anders Bäckman, projektledare PLM, FMV
Tel. 070 140 50 09 anders.backman@fmv.se

Lisa Frykman, pressansvarig Siemens AB
Tel 070 728 1442 lisa.frykman@siemens.com

Siemens AG (Berlin och München) är ett ledande globalt teknikföretag som har stått för teknisk spetskompetens, innovation, kvalitet och tillförlitlighet i mer än 170 år. Företaget bedriver verksamhet världen över med fokus på kraftproduktion och distribution, intelligent infrastruktur för byggnader och distribuerade energisystem, samt automatisering och digitalisering inom process- och tillverkningsindustrin. Genom det separat hanterade företaget Siemens Mobility, en ledande leverantör av smarta lösningar för räls- och vägtransporter, formar Siemens världsmarknaden för passagerar- och godstrafik. Majoritetsandelarna i de börsnoterade bolagen Siemens Healthineers AG och Siemens Gamesa Renewable Energy gör Siemens till en världsledande leverantör av medicinteknik och digitala hälso- och sjukvårdstjänster samt miljövänliga lösningar för land- och havsbaserad vindkraft. Under räkenskapsåret 2018, som avslutades 30 september 2018, genererade Siemens intäkter på 83 miljarder EUR och en nettointäkt på 6,1 miljarder EUR. I slutet av september 2018 hade företaget cirka 379 000 anställda världen över. Mer information finns på www.siemens.com.

Det första Siemensbolaget i Sverige grundades 1893 och idag har Siemens i Sverige cirka 4 200 medarbetare på ett 40-tal orter med huvudkontor i Solna. Under räkenskapsåret 2018 var omsättningen cirka 15 miljarder SEK. Mer information finns på www.siemens.se.