Analyser röntgar nätverket

Pressmeddelande   •   Aug 29, 2003 13:01 CEST

Med AS-Interface Analyser kan Siemens nu erbjuda ett nytt diagnostikverktyg för AS-Interface. Analyser är en komplettering till på-platsen-diagnos och snabbar upp driftsättningen av AS-Interface-nätverk. Dessutom kan Analyser förebygga nätverksbortfall och på så sätt minska underhålls- och stilleståndstiderna.

AS-Interface Analyser ger en överblick över installationen i form av online-statistik. Man kan till exempel enkelt visa funktionen hos alla slavar med hjälp av en trafikljusfunktion. I den här moden kan man snabbt få en uppfattning om installationens kvalitet. Med trace-funktionen kan man göra en detaljerad analys av nätverket. Här finns omfattande triggerfunktioner som gör att man kan hitta också mycket komplicerade fel. Moden fullbordas med externa triggeringångar och -utgångar.

De data som registreras av online-statistiken skrivs ut via ett testprotokoll. På så sätt kan man leverera en dokumentation av systemets tillstånd som underlag för serviceinsatser. Via denna dokumentationsmöjlighet kan man också systematisera driftsättningsprocedurerna.

En styrsystemsoberoende återgivning av alla I/O-data visar vilka data som i ett visst ögonblick överförs i nätverket. På så sätt kan man kontrollera funktionaliteten hos AS-Interface-överföringen redan innan en PLC kopplas in. Denna möjlighet blir allt viktigare i samband med säkerhetstekniken Safety at Work, eftersom den kompletta Safety-applikationen kan implementeras och kontrolleras oberoende av PLC inom ramen för "Simultaneous Engineering".

Magnus Enberg, Automation & Drives, Siemens AB
Telefon: 031-776 86 70, 070-728 15 43
E-post: magnus.enberg@siemens.com

Maria Rosén, Corporate Communications, Siemens AB
Telefon: 08-728 17 27, 070-728 17 27
E-post: maria.rosen@siemens.com

Pressreleasen samt högupplöst bild för nedladdning finns på www.siemens.se/ad/nyheter

Siemens är ett av världens största företag inom IT, elektronik och elteknik. Koncernen har fler än 400 000 medarbetare i över 190 länder. Omsättningen överstiger 84 miljarder euro.

Siemens Sverige verkar inom områdena IT och kommunikation, industriautomation, byggnads­automation, säkerhetssystem, medicinsk teknik, energiteknik, trafikteknik, ljuskällor och hushålls­apparater. Senaste affärsåret nådde vi en omsättning på drygt 11 miljarder kronor och vi är fler än 3000 medarbetare idag.