Pressmeddelande   •   Sep 23, 2014 11:24 CEST

Måndagen 22 september offentliggjordes nyheten att Bosch köper Siemens 50-procentiga ägarandel i samägda vitvarubolaget Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH (BSH) för 3 miljarder euro. BSH blir därmed ett helägt dotterbolag till Bosch Group. BSH kan fortsätta använda Siemens varumärke på lång sikt. Affären väntas vara avslutad under första halvåret av 2015.

Bosch och Siemens inledde sitt samarbete inom området för hushållsmaskiner och vitvaror 1967. Sedan dess har BSH blivit Europas största tillverkare av hushållsmaskiner och en världsledande aktör på marknaden med en årlig intäkt på ca 10,5 miljarder euro under 2013 och 50 000 anställda världen över. Produktportföljen spänner från vitvaror som spisar, ugnar, tvättmaskiner, diskmaskiner, torktumlare, kylskåo och frysar till mindre hushållsmaskiner som dammsugare, kaffebryggare, vattenkokare, strykjärn och hårtorkar.

Pressmeddelande från Siemens (på engelska)
Pressmeddelande från Bosch Group (på svenska)

Med världens största miljöportfölj erbjuder Siemens innovativa och högteknologiska lösningar inom områdena infrastruktur, industri, energi, hälso- och sjukvård. Hos Siemens 362 000 medarbetare i 190 länder finns kunskapen och kompetensen att ta fram produkter, lösningar och tjänster som bidrar till ett hållbart samhälle. Företaget omsätter 75,9 miljarder euro, varav 43 procent kommer från miljöportföljen. I Sverige har Siemens funnits sedan 1893 och bolaget har cirka 4 500 medarbetare på ett 40-tal orter med huvudkontor i Upplands Väsby. Det senaste affärsåret (2013) var omsättningen ca 18 miljarder kronor. Läs mer på Siemens.se.