Dubbelt genombrott för gasturbin SGT-750 i Kina

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2017 08:00 CET

Siemens turbinverksamhet i Finspång ska leverera en 41-megawatts gasturbin av typen SGT-750 med 41 procents verkningsgrad till Kina.

Kinas största producent av akryl, Zhejiang Satellite Energy Co., Ltd, valde Siemens som leverantör av en kompressorlösning till den andra fasen av utbyggnaden av en petrokemisk fabrik för dehydrogenerering av propan (Phase II PDH), belägen i Pinghu i Zhejian-provinsen.

Kompressorlösningen består av en gasturbin av modell SGT-750 som driver två Siemens-kompressorer av modell STC-SH. Gasturbinen tillverkas av Siemens i Finspång medan kompressorerna kommer från tyska Duisburg. Driftsättning är planerad till 2019.

Siemens levererade redan 2013 två kompressorer till samma kund, då tillsammans med en gasturbin av modell SGT-700, även den tillverkad i Finspång.

Det här är första gången SGT-750 levereras till Kina och även första gången för användning inom processindustrin.

- SGT-750 är en bränsleflexibel och lättservad gasturbin med låga livscykelkostnader och goda miljödata. Detta tillsammans med de goda erfarenheterna från den förra leveransen var avgörande faktorer för att vi fick denna order, säger Hans Holmström, VD för Siemens Industrial Turbmachinery AB.

- Efter slutförandet av den framgångsrika första fasen ska det bli ett nöje att återigen arbeta med en så professionell leverantör, kommenterar Mr. Shen Zhiming, Deputy General Manager på Satellite Energy Co., Ltd, och Project Manager för Phase II PDH-projektet.

SGT-750 lanserades på marknaden 2010 och är optimerad för direkt drift utan växel. SGT-750 är dessutom konstruerad i moduler för att vara extra servicevänlig och driftsäker. Stilleståndstiden för service och underhåll är begränsad till 17 dagar på 17 år vid gasgeneratorbyte direkt på den installerade maskinen istället för på serviceverkstad, vilket maximerar tillgängligheten och minskar livscykelkostnaden.

Genom att använda en gasturbin istället för en ångturbin eller elmotor i kompressorlösningen kan de heta utsläppsgaserna återanvändas i processen. Detta medför att kväveoxidutsläppen kan hållas nere till ett minimum och bränslekostnaderna begränsas. Siemens har stor erfarenhet av att bränna utsläppsgaser med s k dry low emission (DLE) technology.

Siemens AG (Berlin och München) är ett globalt teknikföretag som har stått för ingenjörskonst, innovation, kvalitet, pålitlighet och internationalitet i mer än 165 år. Företaget är verksamt i mer än 200 länder, med fokus på områdena elektrifiering, automation och digitalisering. Under verksamhetsåret 2016, som avslutades den 30 september 2016, genererade Siemens en omsättning på 79,6 miljarder euro och hade 351 000 anställda världen över. I Sverige har Siemens funnits sedan 1893 och har cirka 4 200 medarbetare på ett 40-tal orter med huvudkontor i Upplands Väsby. Det senaste verksamhetsåret (2016) var omsättningen för Siemens Sverige ca 16,6 miljarder kronor. Läs mer på www.siemens.se.