Ett jättelyft för tågens strömförsörjning

Pressmeddelande   •   Sep 13, 2010 08:46 CEST

Foto: Siemens

I Häggvik och Eskilstuna pågår just nu en febril verksamhet för att öka strömförsörjningen till tågtrafiken i Mälarområdet. I dagarna anländer de jättelika transformatorer som ska säkra stabil el till tågen.

”Ankomsten av de nya transformatorerna är en milstolpe i arbetet med att förstärka strömförsörjningen”, säger Åke Hedlund, projektledare på Siemens som har totalentreprenaden på uppdrag av Trafikverket (fd Banverket).

”Sex transformatorer som vardera väger 44-60 ton ska lyftas in i de två omformarstationerna. För att lyckas med detta är hustaken avlyftbara.”

Omformarstationerna sköter omvandlingen av spänningen till rätt nivå innan elen går ut i tågledningarna och. Samtidigt omvandlas frekvensen från 50 Hz till drygt 16 Hz. Transformatorerna är en viktig del.

Den tekniska lösningen är helt nyutvecklad och bygger på så kallad HVDC-teknik (High Voltage Direct Current).

”Det är första gången i världen som denna teknik används för banströmsförsörjning”, berättar Åke Hedlund. ”Det fina med tekniken är att de statiska frekvensomriktarna kan byggas väldigt platsbesparande. Detta är en stor fördel särskilt i Häggvik där det är ont om plats”.

Omformarstationerna ska tas i drift under 2011 och blir en välkommen kapacitetsökning till passagerar- och godstrafiken i hela Mälardalen. Hela investeringen är värd cirka 400 miljoner kronor.

Åke Hedlund, Siemens AB, Energy Sector
mobil: 070-728 14 12, e-post: ake.hedlund@siemens.com

Anne Ostelius, Siemens AB, Corporate Communications
mobil: 070-728 14 56, e-post: anne.ostelius@siemens.com