Innovativ CNC-teknik för luftfartsindustrin

Pressmeddelande   •   Nov 03, 2006 09:24 CET

Kompletta automationslösningar för CNC-applikationer inom flygplans- och motor-tillverkning stod i centrum för Siemens presentation på Airtec 2006 i Frankfurt, Tyskland. Sortimentet omfattar CNC-lösningar för 5-axlig simultanbearbetning, funktioner för aktiv vibrationsdämpning och simuleringsverktyg för en effektiv motortillverkning. Siemens visade också för första gången en ny 7-axlig transformation för fiber- och bandläggningsapplikationer.

Flygplansindustrin är ofta först med att introducera nya tillverkningstekniker och ställer mycket höga krav på sina automationslösningar. På Airtec 2006 presenterade Siemens CNC-lösningar för 5-axlig simultanbearbetning, fiber- och bandläggning, titanbearbetning, montering samt laser- och friktionssvetsning. Siemens nya 7-axliga transformation möjliggör programmering i arbetsstyckeskoordinater även vid komplex maskinkinematik. Härigenom möjliggörs implementering av maskinkoncept för mycket innovativa fiber- och bandläggningsapplikationer som kan tillverka kompletta skrovsegment på basis av kolfiberförstärkta plastmaterial.

Funktionerna för orienteringsinterpolation i Sinumerik 840D stöder orienteringsglättning för traditionell 5-axlig bearbetning i avancerade CAM-system. Denna orienteringsglättning kan harmonisera de allra minsta avvikelser i CAM-systemens datakvalitet online. Härigenom kan produktiviteten ökas avsevärt och ytkvaliteten förbättras.

Sinumerik 840D tillhandahåller aktiv vibrationsdämpning, vilket bidrar till att tillgodose luftfartsindustrins krav på högre bearbetningshastigheter. Härigenom kan maskinens egenfrekvenser till stor del elimineras eller kompenseras bort. Detta gör att betydligt högre förstärkning kan ställas in för maskiner som har konfigurerats så. Detta i sin tur gör att den totala bearbetningstiden kan minskas avsevärt.

Siemens tillhandahåller verktyg för förbättring av ytkvaliteter vid motortillverkning. Så snart bearbetningsbanorna har definierats går det med tjänsten Virtual Production att exakt beräkna ytkvaliteterna, eliminera eventuella fel och optimera processer. Detta verktyg beräknar också den exakta tiden som krävs för att bearbeta en komponent i en viss maskin. Detta innebär inte bara stora fördelar i den dagliga programmeringen av komponenter utan underlättar också att välja rätt koncept i samband med maskininvesteringar.

Peter Sandström
Automation & Services
Mobil: 070- 515 61 15
peter.sandstrom@siemens.com

Siemens är ett av världens största företag inom IT, elektronik och elteknik. Koncernen har fler än 450 000 medarbetare i över 190 länder. Omsättningen överstiger 75 miljarder euro.
Siemens Sverige verkar inom områdena IT och kommunikation, industriautomation, byggnadsautomation, säkerhetssystem, medicinsk teknik, energiteknik, trafikteknik, ljuskällor och hushållsapparater. Senaste affärsåret nådde vi en omsättning på ca 14 miljarder kronor och vi är idag ca 4 500 medarbetare.