Mininätaggregaten nu ännu kompaktare

Pressmeddelande   •   Sep 02, 2003 15:04 CEST

Mininätaggregaten Logo!Power från Siemens har nu försetts med extra funktioner och trots oförändrad kapacitet har de blivit betydligt mindre. De är universellt användbara i växelspänningsnät från 85 till 264 V i allt från industribyggnader till bostadshus, och de kan fås med 5, 12, 15 eller 24 V utgångsspänning.

Den mindre aggregatvarianten, som nu bara är 54 mm bred mot tidigare 72 mm, ger 1,3 A likström vid 24 V utgångsspänning. Den större varianten har blivit avsevärt smalare: 72 mm mot tidigare 126 mm. Den levererar 2,5 A vid 24 V utgångsspänning. Om så behövs kan man parallellkoppla aggregaten och på så sätt öka effekten. En av de nya inbyggda funktionerna är "Konstantström" vid överlast istället för frånslagning. Den skyddar anslutna apparater, vilket är särskilt viktigt vid start av besvärliga förbrukare som till exempel kapacitiva laster och motorer.

De nya mininätaggregaten kan snäppas fast på en normalprofilskena och har en låg profil med bara 55 mm monteringsdjup. Därmed kan de monteras också i mindre kopplingsskåp. Användaren kan lätt ställa in den variabla utspänningen med hjälp av en potentiometer. En grön lysdiod signalerar rätt utgångsspänning. Logo!Power-aggregaten har en robust konstruktion, klarar högt ställda EMC-krav, kan användas inom stora temperaturområden från -20°C till +55°C och är certifierade av många olika instanser, till exempel CE, UL/cUL, FM och Schiffbau GL.

Peter Naglitsch, Automation & Drives, Siemens AB
Telefon: 08-728 18 72, 070-728 18 72
E-post: peter.naglitsch@siemens.com

Maria Rosén, Corporate Communications, Siemens AB
Telefon: 08-728 17 27, 070-728 17 27
E-post: maria.rosen@siemens.com

Pressreleasen samt högupplöst bild för nedladdning finns på www.siemens.se/ad/nyheter

Siemens är ett av världens största företag inom IT, elektronik och elteknik. Koncernen har fler än 400 000 medarbetare i över 190 länder. Omsättningen överstiger 84 miljarder euro.

Siemens Sverige verkar inom områdena IT och kommunikation, industriautomation, byggnadsautomation, säkerhetssystem, medicinsk teknik, energiteknik, trafikteknik, ljuskällor och hushållsapparater. Senaste affärsåret nådde vi en omsättning på drygt 11 miljarder kronor och vi är fler än 3000 medarbetare idag.