Motion Control-lösningar för metallformning

Pressmeddelande   •   Nov 02, 2006 09:41 CET

På fackmässan Euroblech i Hannover, Tyskland, presenterade Siemens omfattande Motion Control-lösningar särskilt anpassade för metallformning. Med programvarupaketet Metal Forming Solutions får användaren en totallösning för pressoperationer och pressrelaterade tillämpningar. Härigenom kan pressverkstäder snabbare anpassa sig till nya produktionskrav. Presentationen kommer också till stor del att handla om energieffektivitet i drivsystem. Drivsystemet Sinamics S120 innehåller omriktare med återmatningsmöjligheter till nätet som avsevärt kan bidra till att sänka driftskostnaderna.

Metallformning kräver flexibilitet, snabb anpassning till nya tillverkningsförhållanden och hög maskinproduktivitet. Siemens presenterar automationslösningar, programvaru-applikationer och tjänster för drift och automation av pressar. I centrum står Motion Control-systemet Simotion från Siemens och programvaruapplikationerna som har specialanpassats för metallformning. Metal Forming Solution Package omfattar en totallösning för drift av pressar. Genom att använda det här paketet kan tillverkare av mekanisk utrustning avsevärt minska sin time to market. Med stöd av programvarupaketet kan användaren snabbt och flexibelt anpassa pressverkstaden till nya produktionskrav. Motion Control-systemet Simotion är plattformsoberoende och därför tillgängligt inte bara för kompaktversionen utan också för den PC-baserade plattformen och den drivbaserade plattformen.

Precis som vid all anläggningskonstruktion och tillverkning av mekanisk utrustning är frågan om livscykelkostnaden, och då framför allt energieffektiviteten, ett bestämt tema inom metallformning. Energikostnaderna utgör en betydande andel av livscykel-kostnaderna. Av denna anledning erbjuder Siemens energistyrning på maskinnivå för pressar. Med drivsystemet Sinamics S120 Active Lines Module (ALM) kan, till exempel, en reglerad mellankretsspänning säkerställas med hjälp av återmatningsenheter. Härigenom kopplas de anslutna motormodulerna bort från nätspänningen. Nätfluktuationer inom tillåtna nättoleranser påverkar sålunda inte motorspänningen. I kombination med ett clean power-filter undertrycks till stor del nätövertoner. Förutom energibesparingarna ökas maskinens ekonomiska effektivitet också genom att presslinjen producerar mindre utskott. Siemens presentation rundades av med drivkomponenter såsom momentmotorer, projekteringsverktyg såsom Simatic WinCC flexible och Simotion Scout samt säkerhetslösningar.

Stefan Käck
Automation & Services
Tel: 016-17 29 06, mobil: 070-728 19 91
stefan.kaeck@siemens.com

Siemens är ett av världens största företag inom IT, elektronik och elteknik. Koncernen har fler än 450 000 medarbetare i över 190 länder. Omsättningen överstiger 75 miljarder euro.
Siemens Sverige verkar inom områdena IT och kommunikation, industriautomation, byggnadsautomation, säkerhetssystem, medicinsk teknik, energiteknik, trafikteknik, ljuskällor och hushållsapparater. Senaste affärsåret nådde vi en omsättning på ca 14 miljarder kronor och vi är idag ca 4 500 medarbetare.