Prestandasprång för logikmoduler – tio gånger snabbare än förut

Pressmeddelande   •  Sep 16, 2003 19:00 CEST

Mer än dubbelt så mycket minne som förut, cykeltiden har förkortats med en faktor tio, och programmeringsverktyget Logo!Soft Comfort Version 4.0, med många nya funktioner och bekväm hantering. Där har du tre av de egenskaper som Siemens har försett den nya generationen av logikmodulen Logo! med. Bland övriga viktiga nyheter märks särskilt den fyrradiga bakgrundsbelysta displayen med tolv tecken per rad som är lätta att läsa av även vid besvärliga omgivningsförhållanden. De båda varianterna, Logo! Basic med display och Logo!Pure utan display, kan lösa betydligt större uppgifter än tidigare, och tack vare den modulära uppbyggnaden kan de anpassas exakt till den individuella applikationen. Via expansionsmoduler kan man ansluta upp till 24 digitala ingångar, 16 digitala utgångar och åtta analoga ingångar, och via kommunikationsmoduler kan man koppla upp utrustningen mot AS-Interface och Instabus EIB.

Eftersom minneskapaciteten nu är mer än dubbelt så stor kan man länka samman upp till 130 block mot tidigare 56. Det finns inte heller längre några andra begränsningar för hur många funktioner, till exempel tidreläer, räknare och kopplingsur, som kan användas. De nya länkningsfunktionerna ger betydligt mindre och överskådligare program – med samma funktionalitet. Alla grundfunktionerna har nu fyra istället för tre ingångar. Dessutom kan ingångarna inverteras direkt på blocken, så att de ”NOT”-funktioner som man så ofta behövt använda förut nu bortfaller.

Den nya displayen med avsevärt förbättrad läsbarhet har också försetts med många fler möjligheter. Det går att visa specialtecken, till exempel Celsius- eller Fahrenheitgrader, och aktuella värden och parametrar kan blandas på en och samma rad. Parametrar kan ändras direkt i meddelandetexterna med hjälp av piltangenterna, och med analogsignalen kan man ändra föreskrivna börvärden dynamiskt, till exempel via en potentiometer.

PC-programmeringsspråket Logo!Soft Comfort, som används för att skriva logikmodulens kopplingsprogram, har i sin version 4.0 försetts med många nya funktioner och fått en ännu enklare hantering. Funktioner kan länkas utan att man behöver växla till länkningsverktyget. För att förbättra identifieringen kan man förutom blocknummer också föra in textkommentarer i upp till 64 block. För bearbetning av analoga värden finns tre ytterligare integrerade funktioner samt funktionen ”skiftregister”. Även testmöjligheterna har byggts ut avsevärt. Man kan till exempel övervaka den anslutna logikmodulen online. Och för att simulera veckoursfunktioner offline behöver man inte längre ställa om datorns systemklocka. Dokumentationen har också utökats så att den nu innehåller all erforderlig projektinformation, bland annat kommentarer och kopplingsprogram.

Peter Naglitsch, Automation & Drives, Siemens AB
Telefon: 08-728 18 72, 070-728 18 72
E-post: peter.naglitsch@siemens.com

Maria Rosén, Corporate Communications, Siemens AB
Telefon: 08-728 17 27, 070-728 17 27
E-post: maria.rosen@siemens.com

Pressreleasen samt högupplöst bild för nedladdning finns på www.siemens.se/ad/nyheter

Siemens är ett av världens största företag inom IT, elektronik och elteknik. Koncernen har fler än 400 000 medarbetare i över 190 länder. Omsättningen överstiger 84 miljarder euro.

Siemens Sverige verkar inom områdena IT och kommunikation, industriautomation, byggnads­automation, säkerhetssystem, medicinsk teknik, energiteknik, trafikteknik, ljuskällor och hushålls­apparater. Senaste affärsåret nådde vi en omsättning på drygt 11 miljarder kronor och vi är idag ca 4500 medarbetare.