Processteknik 2006 - Integrera doserings- och kontrollvågar i automationssystemet

Pressmeddelande   •   Nov 20, 2006 11:08 CET

Vägningsuppgifter med doserings- och kontrollvågar kan nu enkelt automatiseras.
I detta syfte kombinerar Siemens båda vågtyperna med sitt elektroniska vägnings-system Siwarex och integrerar denna kombination av vågar och vägningselektronik i Simatic-världen. Fördelarna med de automatiserade doseringsvågarna inkluderar den noggranna viktregistreringen och flödesmätningen inom huvudanvändnings-områdena kemikalie-, läkemedels och livsmedelsindustrin. De automatiserade kontrollvågarna är särskilt lämpliga för snabb viktregistrering även under svåra omgivningsförhållanden.

Siemens integrerar doseringsvågarna i automationssystemet via vågelektroniken Siwarex FTC (Flexible Technology Continuous Weighing). Vågar av den här typen är lämpliga framför allt för kontinuerlig dosering med konstant hög noggrannhet, och de erbjuder långsiktig stabilitet med låga underhållskostnader. De automatiserade doseringsvågarna är särskilt fördelaktiga vid flerkomponentsdoseringar. Här samverkar automationssystemet och vågarna särskilt effektivt.

Elektroniksystemet Siwarex FTA (Flexible Technology Automatic Scale) används för kontrollvågar. Siemens samarbetar här med det tyska företaget Wipotec Wiege- und Positioniersysteme GmbH (www.wipotec.de), en systemleverantör av ultrasnabba precisionsvågceller och vågsystem för höghastighetstillämpningar. Wipotec-vågcellerna är baserade på principen om elektrodynamisk kraftkompensation (EFC) med snabb viktregistrering samtidigt som externa störstorheter minimeras. Givare från Wipotec utför den snabba signalinsamlingen, och Siwarex-vågelektroniken bearbetar kontrollvågarnas data.

Mer information finns på Internet under: www.siemens.com/siwarex

Mikael Börjesson
Automation & Services
Tel: 031-776 86 60, mobil: 070-728 16 72
mikael.borjesson@siemens.com

Siemens är ett av världens största företag inom IT, elektronik och elteknik. Koncernen har fler än 475 000 medarbetare i över 190 länder. Omsättningen överstiger 87 miljarder euro.
Siemens Sverige verkar inom områdena IT och kommunikation, industriautomation, byggnadsautomation, säkerhetssystem, medicinsk teknik, energiteknik, trafikteknik, ljuskällor och hushållsapparater. Senaste affärsåret nådde vi en omsättning på ca 12 miljarder kronor och vi är idag cirka 4 700 medarbetare.