Processteknik 2006 - Körklara enheter för embedded automation - underhållsfria och robusta

Pressmeddelande   •   Nov 20, 2006 11:07 CET

Med Simatic Embedded Automation har Siemens introducerat en ny styrteknik på marknaden. De körklara och underhållsfria enheterna kombinerar öppenheten i PC-baserad automation med robustheten hos PLC:er. Styrenheterna drivs utan fläktar eller hårddiskar och all data lagras på lätt utbytbara Compact Flash-kort. De nya apparaterna i kompakt Microbox PC- eller Panel PC-format är utrustade med operativsystemet Windows XP Embedded samt ett flertal typiska PC-gränssnitt.

Den nya Simatic Microbox 420-T är lämplig för kombinerade PLC- och rörelsestyrningsuppgifter. Apparaten innehåller mjukvaru-PLC WinAC RTX med teknologifunktioner för dynamisk rörelsestyrning samt ett isokront Profibus DP (drive)-gränssnitt. För engineering av de tekniska uppgifterna används PLCopen-kompatibla programmeringsblock. Det kan handla om kurvsynkronisering, tryckmärkeskorrigering, väg- eller tidsberoende kamstyrning eller positionsstyrda hydraulaxlar. Tillvalspaketet S7 Technology V3.0 för Step 7 stöder konfiguration och parametrisering av upp till 64 teknologiobjekt, sammansatta av upp till 32 axlar, 32 kamskivor, 32 kammar, 16 mätsonder eller 16 externa givare. Förutom Profibus DP-gränssnittet med DP drive-profil har apparaten ytterligare ett Profibus-gränssnitt samt standard-PC-gränssnitten Ethernet, USB, COM och DVI/VGA.

Simatic Microbox 420-RTX är ovanligt kompakt. Med den integrerade mjukvaru-PLC:n WinAC RTX, specialutformad för PLC-tillämpningar, har apparaten två gränssnitt för Ethernet och ett för Profibus, tre PC/104-Plus-platser samt anslutningar för fyra USB-apparater, en platt bildskärm (DVI/VGA) och en RS 232-apparat.

Till det nya sortimentet av körklara enheter för embedded automation hör också Simatic Panel PC 477. Denna finns i två versioner: Panel PC 477-HMI är utrustad med visualiseringsprogramvaran Simatic WinCC flexible 2005 för antingen 128, 512 eller 2048 Power Tags, och Panel PC 477-HMI/RTX har också mjukvaru-PLC:n WinAC RTX förinstallerad. Dessa panel-PC med integrerade Profibus- och Ethernet-gränssnitt, och ett djup av endast 75 millimeter, lämpar sig särskilt för installation i begränsade utrymmen, såsom i manöverskåp eller manöverkonsoler.

Mer information på engelska finns på Internet på
www.siemens.com/embedded-automation

Kenneth Quinteros
Automation & Services
Tel: 08-728 12 51, mobil: 070-728 12 51
kenneth.quinteros@siemens.com

Siemens är ett av världens största företag inom IT, elektronik och elteknik. Koncernen har fler än 475 000 medarbetare i över 190 länder. Omsättningen överstiger 87 miljarder euro.
Siemens Sverige verkar inom områdena IT och kommunikation, industriautomation, byggnadsautomation, säkerhetssystem, medicinsk teknik, energiteknik, trafikteknik, ljuskällor och hushållsapparater. Senaste affärsåret nådde vi en omsättning på ca 12 miljarder kronor och vi är idag cirka 4 700 medarbetare.