Processteknik 2006 - Marknadens mest noggranna ultraljudsnivåmätare – nu med PROFIBUS PA

Pressmeddelande   •   Nov 20, 2006 11:11 CET

Sitrans Probe LU, ultraljudsnivåmätaren med marknadens högsta noggrannhet, erbjuder nu anslutning i profil 3 klass B till Profibusnätverk. Profibus, som är fältbusstandarden för kompletta processanläggningar, hjälper till att nå högsta möjliga driftprestanda. Siemens erbjuder radar- och ultraljudsnivåmätare samt kapacitiva nivåvakter med Profibus PA.

Vid lanseringen 2004 satte Sitrans Probe LU en ny standard för precisionsnivåmätningar med ultraljud med en noggrannhet på bättre än 0,15%. Denna förbättring har uppnåtts genom att förstärka Sonic Intelligence-mjukvaran för ekohantering, som kompenserar ekodämpningen och störbrus. Detta ger en betydande förbättring av både noggrannhet och tillförlitlighet.

Sitrans Probe LU backas upp av Siemens erfarenhet av mer än en miljon fälttillämpningar inom en rad olika områden samt av nitton patent. Den mäter nivåer i lagringskärl, processkärl och öppna kanaler i vatten-, avlopps-, livsmedelsanläggningar och kemisk industri. Den övervakar upp till tolv meter vätska och slam. Givaren finns med ETFE (Ethylene Tetrafluorethylene, Tefzel) eller PVDF (Polyvinylidene Fluoride, Kynar) för att passa olika kemiska förhållanden och temperaturförhållanden.

Sitrans Probe LU finns även med Hartkommunikation. Användaren kan konfigurera instrumentet med handprogrammerare och Simatic PDM-programvara.

Anders Leidermark
Automation & Services
Tel: 013-460 23 24, mobil: 070-849 63 24
anders.leidermark@siemens.com

Siemens är ett av världens största företag inom IT, elektronik och elteknik. Koncernen har fler än 475 000 medarbetare i över 190 länder. Omsättningen överstiger 87 miljarder euro.
Siemens Sverige verkar inom områdena IT och kommunikation, industriautomation, byggnadsautomation, säkerhetssystem, medicinsk teknik, energiteknik, trafikteknik, ljuskällor och hushållsapparater. Senaste affärsåret nådde vi en omsättning på ca 12 miljarder kronor och vi är idag cirka 4 700 medarbetare.