Processteknik 2006 - Siemens utökar sitt sortiment av nivåvakter

Pressmeddelande   •   Nov 20, 2006 11:14 CET

För produkterna Sitrans LPS200 paddelvakt och Sitrans LVS200 vibrationsnivåvakt erbjuder Siemens nu modeller för hög temperatur, högt tryck och gränsskiktslarm. Dessa vakter ger tillförlitliga hög- och lågnivålarm till låg kostnad för en mängd olika tillämpningar för fasta material.

Nivåvakterna, som bygger på en beprövad konstruktion, är mycket hållbara och har specialfunktioner som inkluderar dubbel lagertätning på paddelvakten, vilket skyddar mekanismen mot damm och fukt. De är enkla att montera och kan lätt anslutas till ett larm- eller styrsystem. Den unika friktionskopplingsmekanismen förhindrar skada på grund av fallande material.

Paddelvakt för höga temperaturer
Den nya högtemperaturversionen av Sitrans LPS200, den roterande paddelvakten, klarar upp till 220°C och 10 bar. Sitrans LPS200 klarar även av att detektera full eller tom tank på krävande medier som bland annat spannmål, djurfoder, cement, plastgranulat och träflis. Paddelvakten Sitrans LPS200 kan konfigureras med en gångjärnsförsedd skovel som ger ökad känslighet för material med densiteter ned till 35 g/l. Bland tillgängliga konfigurationer finns en styv kompaktversion eller en upp till 10 m lång kabelversion.

Vibrationsnivåvakt för höga belastningar
Sitrans LVS200 är en vibrationsnivåvakt som känner av frånvaro eller närvaro av torra fastmaterial med densiteter ned till 20 g/l. Nu finns även en ny version som detekterar gränsskiktet mellan fast material och vätska och som fungerar även i högintensiva applikationer. Gafflarnas kontinuerliga oscillering gör att spetsarna hålls rena, och den patenterade konstruktionen av gaffel- och kristallenheten eliminerar felaktiga högnivåregistreringar. Sitrans LVS200 har kompakt konstruktion och kan monteras upptill eller på sidan.

Anders Leidermark
Automation & Services
Tel: 013-460 23 24, mobil: 070-849 63 24
anders.leidermark@siemens.com

Siemens är ett av världens största företag inom IT, elektronik och elteknik. Koncernen har fler än 475 000 medarbetare i över 190 länder. Omsättningen överstiger 87 miljarder euro.
Siemens Sverige verkar inom områdena IT och kommunikation, industriautomation, byggnadsautomation, säkerhetssystem, medicinsk teknik, energiteknik, trafikteknik, ljuskällor och hushållsapparater. Senaste affärsåret nådde vi en omsättning på ca 12 miljarder kronor och vi är idag cirka 4 700 medarbetare.